Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
objudna gäster

Lennart:

Har båten sommarplatsförtöjd vid en konstgjord pir, som med åren blivit alltmer bevuxen, på senare tid även befolkad med svartmyrekolonier. De senare har i år även tagit sig ombord, antingen genom att klättra på förtöjningslinorna eller så blåser de ombord från björkarnas bladverk. Även om de är rätt harmlösa, så är det inte kul med alla dessa svarta småkryp kryllande i pentryt, under kojdynor och durkar. Någon med liknade erfarenhet som vet hur man blir av med dem? Är det Myrr som gäller även till sjöss?

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:25

Björn J.:

Hoolabandola var disneymyrornas stridsrop, som sedemera blev namnet på ett svenskt band. Myrr ombord tror jag inte på i en båt, kan ju blåsa runt och tar väl också åt sig fukt, vill jag minnas, i en sommarstuga lyckades vi lura en mindre mängd myror (av okänd art) att gå in i en fälla som var ungefär lika stor som en hockeypuck och grön, inköpt på Ica. Det gäller väl också att lista ut varför dessa myror vill mönstra på, vad är det du har ombord som är attraktivt för denna objudna besättning? Det gäller att ligga steget före och förebygga, vilket kanske inte är lätt. Möjligen kan man ju ge sig på pirens ägare och be denne sanera myrorna på piren. Möjligen kan du ju rådfråga experterna på området, Nomoore (osäker på stavningen) och Anticimex. Själv hade jag nog använt en kombination av nämnda fälla och insektspray, föga miljövänligt kanske men effektivt. Av "misstag" kanske jag hade "råkat" spilla ut "någonting" på piren... varav det minst miljöovänliga är kokande vatten. Jag tror inte heller att myrorna innehar simborgarmärket, så att hälla sjövatten på en stack, gärna saltvatten kan kanske hålla myrorna i schack iallafall ett tag. Men det finns ju annat som man kan spilla ut av misstag på en pir... Det gäller väl här som annorstädes att angripa problemet vid dess källa, eller i detta fallet dess stack. Sedan en tanke... undrar om det finns något man kan bestryka förtöjningslinorna med som hindrar myrorna men inte påverkar sjösäkerhet/förtöjningssäkerheten..?
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:25

L Petersson:

Det låter inge vidare det där. Som tidigare sagts bör väl uthyraren, (jag antar du får betala hyra)se till att det inte råder sanitära olägenheter. Är du ensam om problemet där? Gå ihop med de andra och diskutera ev åtgärder.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:25

Björn J.:

Jag såg i går att Jula (www.jula.se) har en variant av den där gröna myrfällan jag svamlade om i svar ovan. På hemsidan har dom en annan variant, "Myrdosa Baythion" i 2 -pack. art.nummer: 708318. Sedan vet jag det från köket hemma i bostaden, att myrproblemet är säsongsbundet, dom kommer in (myrorna alltså) sent på våren för att senare (oftast) försvinna under försommaren. Men om du har en stack alldeles intill båten så är kanske myrproblemet mer ihållande? Men häll sjövatten på stacken, torde vara det enklaste, men efter det "tipset" får jag väl någon lokal djur- (och insekts) skyddsorganisation på halsen...
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-04-11 - 14:21

/j:

Ett billogare alternativ till Myrdosa Baythion är en tub Nippon samt en mindre plastburk, t ex medicinburk. Gör några hål i nedre delen av burken, droppa i ett tiotal droppa Nippon i burken, och skruva på locket. Myrfällan är klar att placeras ut. Vill man göra det riktigt enkelt för sig droppar man Nippon på en pappersbit och placerar ut, men då ska man inte ha hund eller katt i närheten. Nippon är sött och gott och myrorna tar hem det och matar drottningen med. Giften dödar drottningen varvid stacken upplöses i kaos.