Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Nybliven båtägare söker svar..

Johnny:

Hej!
Har nyligen köpt en 7 meters segelbåt men har dålig erfarenhet av hur jag ska vårrusta den undertill.
Som den ser ut nu så ser det ut som det är små sprickor i färgen, som om den har torkat. Böldpest finns dock ej.
Jag har tänkt att lösa det enligt följande: Slipa bort översta lagret av färgen med sandpapper, ej skrapa. Och sedan bara tvätta av och måla på med bottenfärg.
Är detta en fullgod lösning? Tips på grovlek på sandpappret?Vilken typ av bottenfärg ska jag köpa då båten ligger i Mälaren med hyffsat täta turer ut i Stockholms skärgård? Hur många lager ska läggas på?
Tacksam för svar.

// Mvh Johnny

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 03:03

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

Slipa med våtslipningspapper nr 100 - 120 (först med nr 80 om ytan är mycket ojämn). Läs broschyrer från kända färgtillverkare ex.vis International och Hempel betr. färg.
Högst 2 lager.
Alternativ 2 om båten inte har någon grundfärg som skyddar mot vatteninträngning i skrovet och om Du vill lägga ned mycket arbete: Slipa bort all färg. Måla med epoxifärg i flera skikt enligt anvisning i broschyrer(ej tjärepoxi).
(Kräver varmt väder, åtminstone c:a 15 grader). Måla 2 lager bottenfärg.
Johnny (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 03:03

Johnny:

Hej igen!

Har du någon uppfattning om hur mycket jag ska slipa? Någon bra tumregel?

Var inne i en båtaffär och pratade om problemet och de tyckte jag skulle måla på en grundfärg innan jag målar bottenfärg, för att vara säker på att bottenfärgen fäster? Försöker de sälja mer färg eller kan det vara en ide?

// Mvh Johnny
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 03:03

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

Slipa tills allra största delen av sprickorna Du nämner har försvunnit; det beror också på vilka krav Du har på jämnheten hos bottnen. För på vatten med en svamp under våtslipningen. Flertalet bottenfärger fäster på varann, det finns tabeller i färgbroschyrerna som informerar om detta. Det är knappast någon mening med att måla grundfärg ovanpå en gammal bottenfärg. Jag antar att det är fråga om ett plastskrov. Grundfärg av epoxityp används då för att minska vatteninträngning i skrovet, dvs för att på sikt minska risken för plastpest/böldpest. Den skall målas direkt på plastskrovet, möjligen kan lite av äldre grundfärg av polyuretantyp få vara kvar.