Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Ny durk i Gummijolle

Kenneth:

Jag har i samband med ett båtköp också blivit ägare av en gummijolle (ca 2,5 meter) av märket Avon. Jollen är i bra skick och, som jag förstår, av bra kvalité. Den har också plats för utombordmotor upp till 8 hkr. Men den har en nackdel; den saknar hård botten. Vilket dels gör att den blir lite ostadig att röra sig i och dessutom "suger fast" i sjön då den fungerar som släpjolle eller motoriserad jolle.
Är det någon som vet om man kan såga till några plywoodskivor och tillverka en hård botten av samma modell som många andra gummijollar har? Eller blir det fel att göra så på en jolle som från början inte varit avsedd för detta? Det allra bästa skulle ju vara om man dessutom kunde få till en antydan till V-botten för de går den också stadigt för motor.

Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:46

Hans Svedberg:

Min Zodiac 260 hade lattor i botten. Jag har passat till en plywood-durk i 3 delar som sitter ihop med band av typ säkerhetsbälte. Totalt har jag använt 8 bitar på ca 20 cm. En durkskarv har två band på ena sidan och två på den andra. Jag limmar först ett band till vänster och ett till höger på durkarnas ovansida, så att lite drygt halva bandet sticker ut över skarven och så att banden hamnar bredvid varandra. Jag vänder på durkarna och låter banden gå upp i springan mellan durkarna och limmar dem på motsatt sida mot förut. Jag använder epoxi ev säkrat med ett par popnit. Durkarna blir fullt vikbara åt båda hållen vilket är nödvändigt för att få dem på plats.

Kan man få tag i en H-formad Al-profil ca 50 mm bred så går det nog också.

För att få en liten V-form åtminstone i främre delen så har jag placerat en liten fender mellan durk och botten. Jollen går något fortare men framför allt är den mycket mer kursstabil.

Hasse S
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:46

/// Patrik:

Hasse, jag har funderat i samma banor som du och kommer att göra något åt det nu när jag vet att det funkar. Vilken tjocklek och kvalite har du på plywooden och har du ytbehandlat durken??? Hur stort "mellanrum" har du mellan ytterkant trädurk och skarven mellan uppblåst ponton och gummidurken???

AB Plåt & Profil har en H-formad aluminiumlist som är 42 mm bred och totalt 20 mm hög och 2 mm tjocklek på "flänsarna", dvs det finns plats för en 16 mm tjock skiva. Den väger 0.55 kg/m och kostnaden för aluminium är dryga hundringen per kg.

Högt & fort /// Patrik
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 11:46

Hans Svedberg:

Jag tog vad jag hade, en 8mm skiva som inte var av marinkvalitet. Den är klarlackad med vamlig fernissa. Jag har haft den liggande i två år och den är inte vacker nu!

Jag har tänkt göra en ny till nästa år och då får det bli en plywood för utomhusbruk (det viktiga är att limmet är vattentåligt). 8 mm har hållit bra, möjligen kan man gå ner någon mm. Plywooden håller men ju böjligare den är desto mer belastar det skarvarna. Av viktsynpunkt kommer jag inte att välja tjockare än jag haft.

Min durk har suttit mycket tight och det är precis att jag får i den när pontonerna inte är uppumpade. Det blev som det blev och jag kommer nog att dra av en 10 mm runt om.

Jag är inte expert på ytbehandling men en 2-komp epoxi eller uretanlack är väl inte fel. Plywood suger nästan inte alls, det viktiga är som vanligt ändträt. Jag kommer nog att välja en "uretanbaserad elastisk, halkskyddande däcksfärg", eftersom det är lätt att halka när man går ner i jollen.

Hasse S