Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
NMEA 0183

Bo Forsberg:

Jag har en navigator Philips GPS MK8 som jag vill ansluta via NMEA 0183 till min bärbara dator. Vet någon om det finns någon firma som fortfarande har support på denna navigator, alternativt om det finns någon som kan hjälpa mig med information om hur man praktiskt gör anslutningen? Det finns uppgifter i manualen men de är väldigt teoretiska, typ kopplingschema.

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:37

Hans Brolin:

Hej,

Utan litet lödarbete och minimal kunskap om RS232 kommer du nog inte undan.

Minst arbete, och säkraste funktion får du om du köper en NMEA -> RS232 omvandlare från Marin Elektronik i Stockholm (08-645 55 44).

För det mesta klara man sig dock med att koppla NMEA-utgången direkt till serieingången på datorn.

I båda fallen måste du nog löda din 9-poliga kontakt själv. Eventuellt kan du ta en befintlig 9-polig kontakt med kabel och mäta dig fram till vilken kabelpart som går till vilket stift i kontakten.

Vilka anslutningar som skall kopplas till vilka stift verkar det som du har i manualen.
Bo Forsberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:37

Bo Forsberg:

Tack Hans för uppmuntrande svar. Jag gillar att löda och vid koll i båten visade det sig att det finns en förberedd NMEA-utgång med kabelända på navigatorns baksida. Så det verkar som att saken är klar. Men jag har en detaljfråga -- har du lust att ge din mailadress så jag kan ta den direkt?
/BoF
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:37

Lasse L:

Köp en modem kabel (Biltema 1.8 meter 39.90 kr)så är en kontakt klar.

ted edberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:37

ted edberg:

http://www.clover.se/
Där finns det kontakter för tillverkning eller färdiga kablar. samt en sida med riyningar och anvisningar hur man gör, om du nte hittar just din GPS så ring dom hjälper gärna till.

Torbjörn … (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:37

Torbjörn Lindahl:

Hej!
Om du vill utnyttja pc-navigator maximalt finns det möjligheter i gratisprogrammet Seaclear 2, att göra inställningar, så att du även kan ladda upp rutter och waypoints till denna gamla navigator. Jag känner inte till något av de övriga plotterprogramvarorna som klarar detta!

Mvh
Torbjörn


Bo Forsberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:37

Bo Forsberg:

Tack för tipsen! Inte lätt det här men jag knölar vidare och tror att det löser sig. /BoF
Kent Pettersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:37

Kent Pettersson:

Hej Torbjörn!
Jag har en gammal Philips MK9. Enl. alla "hackers" jag talat med är det omöjligt att lägga upp rutter/wp i en PC och skicka dem till navigatorn. Jag använder Seaclear samt Fugawi.
Tacksam om du tog kontakt med mig via mail.
MVH
Kenta