Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Navteq

Jörgen:

Hej

Har en PDA med Navteq navigationsprogram för land installerat, funkar det att navigera till sjöss med också ?
Och isf vad ska det vara för format på sjökortsfilerna ?

Mvh


mikolaj frisch (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:22

mikolaj frisch:

Om du har sjökort för Navteq så kan det fungera (känner inte till om Navteq har sådana). Formatet beror på vilket program du använder tex MemoryMap använder skannade sjökort i *.bsb formatet. Förutom skannade sjökort finns vektoriserade...
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:22

Jörgen:

Hej Mikolaj

Jag har senare fått erfara att Navteq endast är för navigering till lands. Så jag är lite villrådig över vilken pgmvara jag ska använda. Har Seaclear på min andra pc men det funkar inte på en pocket pc men skulle gärna vilja använda samma sjökort, är det någon som vet vad man ska ha då. Operativet på PDA:n är MS Pocket Pc och jag har en Bluetooth GPS .

Jörgen
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Jörgen
Fugawi fungerar på Pocket PC med BSB sjökort. www.soltek.se
Hälsningar Ove
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:22

Jörgen:

Hej Ove

Har tittat lite på Fugawi men kan inte fatta hur jag ska få in sjökorten i PDA:n, som jag förstår ska det synkas på något sätt mellan den vanliga PC:n och den lille. Och fungerar Fugawin med en Bluetooth GPS ?

Mvh
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Jörgen
Du synkar PDA:n med PC:n och bestämmer där vilka kort du vill kopiera till PDA:n. Det har varit en del strul med Bluetooth GPS och PDA och då ihop med vissa minneskort. Du kan läsa mer om detta på soltekniks forum.
Hälsningar Ove
mikolaj frisch (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 11:22

mikolaj frisch:

Hej Jörgen, *.bsb eller *.vektoriserade sjökort beror lite på om du skall långt eller bara behöver enstaka kort. Om du långseglar skulle jag rekommendera vektoriserade kort och t.ex. Tsunamis (tar betydligt mindre plats). Seglar du på Sverige, Danmark räcker det med *.bsb tex MemoryMap, Fugawi etc. Bluetooth är till för att din GPS skall kunna kummunicera med PDA - programmen fungerar oberoende av vad du väljer.