Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:32
När snön har lagt sig... GPS fråga

Patric Rehnqvist:

Nu när båten står tryggt i vaggan och den mesta av elektroniken
är hemtagen så har jag en GPS fråga.

Ombord så använder jag en enkel Garmin 12, kopplad till en PC m sjökort. GPS mottagaren har jag inställd på WGS 84 i båten.

Jag tog med mig GPS mottagaren upp till fjällen en sväng, där träffade jag en man som sa att jag skulle ställa in den på RT-90. Stämmer det?
I båten har jag märkt att den bästa positionen får jag med WSG 84.
Tacksam för svar.

Mvh

Patric

Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 21:44

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Hej Patrik
Det stämmer, skall du använda svenska landkartor är kartdatumet RT 90. Svenska sjökort före ca 1996 hade också RT 90. Svenska sjökort av senare årgång har kartdatum WGS 84. Dessa är också tydligt märkta med WGS 84
Hälsningar Ove
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 21:44

Hasse Svedberg medl 284511:

Om Patric använder sin GPS för att plotta sin position på sin papperskarta så stämmer det. Om han däremot släpar med sig sin PC med programmet Fugawi och en skannad RT90-karta (och andra)så ska WGS84 alltid vara vald i GPS. PC-programmet konverterar automatiskt till kartans datum.

Nu tror jag inte han har med sig sin PC i ryggsäcken när han vandrar i fjällen men jag tycker ändå att man kan nämna det eftersom det kan vara en aning förvirrande. Om övriga navprogram inkl. handdatorprogram fungerar som det nämnda vet jag inte.

God tur!
Hasse S
Patric Rehnqvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 21:44

Patric Rehnqvist:

Tack för svaren, jag lovar att inte släpa med mig laptopen på fjället!