Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Motorrumsisolering

Ingemar:

Hade tänkt byta ut min gmla motorrumsisolering.Någon som har något bra förslag på materielval mm?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Olika material tar hand om olika frekvenser. Förslag från motorn räknat:
Perforerad alum.plåt som dämpar något men framförallt skyddar mekaniskt underliggande skikt. Därtill bra att fästa olika saker mot.
Innanför 30 mm gängse ljuddämpande skumplastmatta med Al-folie (skyddar mot hålen i plåten).
Nästa skikt 8-10 mm tung gummimatta - helst med blyinlägg.
Ytterst så helst plyfa (så kraftig som möjligt) men plast får ibland duga.

Mycket viktigt i sammanhanget är att täta alla genomföringar till motorrummet - ljud är som vatten! Glöm inte kölsvinet etc.
Ventilationen genom slangar/trummor ska ha ljudfickor nästan som vattenlås.
Tänk på att vibrationer åstadkommer ljud. Allt ska sitta fast och själva motorinstallationen ska vara så fri från vibrationer som möjligt.
Ingemar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:22

Ingemar:

Någon leverantör på dessa produkter?
Sture Björk (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:22

Sture Björk:

Efterlyser också tips var man skaffar perforerad alu-plåt och den tunga gummimattan med bly, för sådant har jag faktiskt letat efter.

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Perforerad Al-plåt kan säkert de flesta plåtslagerier ordna. I Gbg-området t ex Br Wallins på Nya Varvet i V Frölunda 031-698475. Gör en exakt ritning mad angivelse hur plåten ska klippas o bockas runt hörn etc. En skiss för varje plåt. Fästes med långa skruvar rakt igenom ljudisoleringen.
Gummimattor känner de flesta varv till - tala annars med t ex Göteborgs Yacht-Service AB 031-291537. Skruva fast denna tunga mattan separat mot vägg-tak-luckor.

Ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:22

Ted:

Jag isolerade mitt motorrum i samband med motorbyte och använde mig av Karnags produkter. Vilket jag är mycket nöjd med motorrummet byggdes av 18 mm plywood som tvättades rent med rödsprit dessa kläddes med 2 mm självhäftande tungmatta för att dämpa stomljud därefter en 40 mm plyesterskummatta med hög densitet för att dämpa luftljud dessa i kombination gjorde en mycket god dämpning av ljudet från en diesel. Läs mer om testet " från vrål till viskning" som Båtnytt gjorde med dessa material.
På Karnags sida, klicka på ljusisolering osv.
http://www.karnag.se/
att bekläda insidan av luftljudsdämpningen med något hårt , även om det har perforering gör att ljudet studsar runt.

Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:22

Ernst Blixt, sekr i BTN.:

Kopior:
-----------------------------------------------------------
03-02-15 - Motrorrumsisolering
Ge ett svar på frågan.

Inkomna svar:
03-02-15 - Fabrikat motorrumsisolering
03-02-16 - Isolering
03-02-16 - Mer godkänd motorrumsisolering
03-02-16 - Tack för tips


Vid säkerhetsbesiktning i höstas påpekades att jag bör byta isolering i motorrummet eftersom den gick lätt att antända och ej självslocknade vid test med en liten bit. I min träsnipa har jag en diesel på ca 60hk. Tacksam på tips om vilken typ av isolering jag skall välja och vem som säljer i Sthlms området. Den jag har sett i "båttillbehörsaffärer" verkar inte uppfylla alla krav.


Anders Nordh
furusnipa@hotmail.com


-----------------------------------------------------------
03-02-15 - Svar 1
Fabrikat motorrumsisolering
Leta i min säkerhetsbesiktningspärm och hittade ett produktblad för "Porolon Bf80s" som är en motorrumsisolering som är självslocknande. Den skall vara godkänd av Det Norske Veritas och Sjöfartsverket. jag hade en gammal broshyr som hänvisade till SGM Marinprodukter Hammarbyvägen 21 Sthlm 08 449575. Jag vet inte om firman finns längre annars finns tillverkaren i Norge http://www.porolon.no/


Gert Swenson, SXK Vk Tekniska kommitten
-----------------------------------------------------------
03-02-16 - Svar 2
Isolering
Karnag i Täby utanför Stockholm säljer bra motorrumsiolering gå in på deras hemsida!


Olof
---------------------

03-02-16 - Svar 3
Mer godkänd motorrumsisolering
Jag tittade i lite mer kataloger. Volvo Pentas återförsäljare säljer en ljudisolering som är impregnerad för att vara självslocknande. Den uppfyller CE märkning vad avser brandsäkerhet.

Var du än tänker köpa din isolering kräv av butiken att de kan visa upp produktblad som anger att den är CE-märkt.

Gert Swenson, SXK Vk tekniska kommitten
gert.swenson@home.se
-----------------------------------------------------------
03-02-16 - Svar 4
Tack för tips
Hej och tack för bra tips, bor nästan granne med Karnag, så jag börjar fråga där.


anders nordh
furusnipa@hotmail.com
-----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------

03-03-05 - Karnag motorrumsisolering
Ge ett svar på frågan.

Inkomna svar:
03-03-05 - Tips i Forum.
03-03-05 - Mer info önskas om motorrumsisolering
03-03-12 - Lösningen
03-04-03 - Karnag.. hur har det gått ???
03-06-07 - Bästa köp?


Hej!
Finns det någon som har egen erfarenhet av Karnags motorrumsisolering, gärna från en segelbåt? På Karnags webbplats http://www.karnag.se hänvisas till en artikel i Båtnytt nr 3 2001,som gäller en motorbåt. Kostnaden verkar hög. Är det värt priset?

Olof Nordell
olof.nordell@vianord.se
-----------------------------------------------------------
03-03-05 - Svar 1
Tips i Forum.
Se frågan:
Brandskydd Motorrumsisolering 03-02-15.
Ernst Blixt, medlem i BTN.
er.blixt@telia.com
-----------------------------------------------------------
03-03-05 - Svar 2
Mer info önskas om motorrumsisolering
Jag har redan tidigare tagit del av Brandskydd Motorrumsisolering 03-02-15. Men där redovisas inga erfarenheter av Karnags ljudisolering. Vem har installerat Karnags tunga matta plus deras absortionsmatta? Erfarenheter?


Olof Nordell
olof.nordell@vianord.se
-----------------------------------------------------------
03-03-12 - Svar 3
Lösningen
Har mycket goda erfarenheter av ljudabsorbenter.
Dock .. känner jag inte till Karnag... men följande gäller:
Närmast motorn skall det vara en mjuk absorbent som inte reflekterar tillbaka ljudet. På de ljudabsorbenter som vanligtvis säljs för båtar har insidan klätts med en aluminiumfolie för att ytan skall vara lätt att rengöra men tyvärr så försämras ljudabsorberingen av detta.

Bäst är följande:
En mjuk/porös absorbator om ca. 30 mm som är beklädd med en mycket tunn perforerad film av t.ex. Polyuretan för att till viss del vara smustavvisande och avtorkbar samt slutligen en tung matta/spärr som hindrar ljudet att fortsätta igenom hela massan.
Gå till www.swedac-acoustic.se och titta på deras produkter.

Mitt förslag är:
Isolering typ: 30 mm FA med pålimmad ISM 75.

Dom komponerar och limmar ihop de material som du vill ha med eller utan limskikt.

Dessutom är det inte särskilt dyrt... men bra blir det.

Hoppas att mitt bidrag är tillfyllest.

Kent Nordqvis
-----------------------------------------------------------
03-04-03 - Svar 4
Karnag.. hur har det gått ???
Ja, som sagt hur har det gått ???

Kent Nordqvist
-----------------------------------------------------------
03-06-07 - Svar 5
Bästa köp?
Karnag hade slut på den tunga mattan. Det var kanske tur? Jag hittade tung matta + ljudabsortionsmatta ihoplimmat till väsentligt lägre pris hos Kunze på Lindhagensgatan i Stockholm. Sedan återstår frågan - vad är bästa köp?
Bästa hälsningar
Olof Nordell

olof.nordell@vianord
-----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------

03-08-26 - Vilken motorrumsisolering?
Ge ett svar på frågan.

Inkomna svar:
03-08-28 - Ljudisolering
03-08-29 - Tidigare svar
03-08-29 - Isolermatta


Hej! Har en fråga angående motorrumsisolering. Vad passar bäst i en allegro 27 , motor vp 2020. Jag har hört att porolon är bra, stämmer det? Mvh Peter

Peter Christensen
sussiwinter@swipnet.se

-----------------------------------------------------------
03-08-28 - Svar 1
Ljudisolering
Optimal isolering räknat från motorsidan ska vara enligt följande: Perforerad aluminiumplåt , dämpmatta typ porolon t ex 30 mm och ytterst en s k blygummimatta ca 10 mm.

Om ventilationen är OK dvs temperaturen ej överstiger 50 grader så är det viktigt att ljud ej läcker" ut. Ljud är i princip som vatten. Bäst är att åstadkomma ljudfällor till ventilationen och noga täta alla genomföringar för kablar etc.

Ljud uppkommer också i form av stomljud vanligast i form av vibrationer. Är motorbädden stabil, rätt gummikudddar, rätt inriktad motor mm.

Oljud ombord är ett komplicerat ämne och kan inte här kortfattat beskrivas. Ovan är dock några tips angivna.

Lennart Lundin SXK/väst
lundin.lennart@telia.com

-----------------------------------------------------------
03-08-29 - Svar 2
Tidigare svar
Hejsan Kentan här !
Denna fråga har varoit uppe tidigare se fråga den 030305 motorisol.
För själva ljudabsoberandet skall det egentligen inte vara någon beklädnad av aluminium eller plåt överhuvud taget men det är ju praktisk ur renlighetssynpunkt.

Kent Nordqvist
kent@comfortteknik.se
-----------------------------------------------------------
03-08-29 - Svar 3
Isolermatta
Hej!
Jag har en segelbåt, Fortissimo (33 fot), och har bytt matta i år i samband med motorbyte. Den matta som säljs i båtaffärer är mindre bra eftersom den inte dämpar lågfrekvent ljud. Jag köpte en matta på Kuntze (http://www.kuntze.se), som består av tung matta (för lågfrekvent ljud) + absortionsmatta + folie. Ur ljudisoleringssynpunkt är folien tveksam men den är lätt att hålla ren och ökar ljuset i mottorrummet, vilket är bra.
På byggvaruhusen finns bra tape i aluminiumfolie för alla skarvar och ändstycken.
Även Karnag i Täby (http://www.karnag.se) säljer mattor, som är dyrare.

Olof Nordell
olof.nordell@vianord.se

Ingemar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:22

Ingemar:

Tackar för alla tips. Har även läst i någon båttidning om en ljuddämpande färg. Någon som hört talas om det?