Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-06 - 16:35
Motorolja

Lars Björkman:

Finns det någon undersökning gjord på vilken olja som är bäst av olika typer av oljor för båtmotorer (oftast diesel) som i dom flesta fallen byter olja och filter en gång per år. Det finns en mängd olika typer av olja mineral, halvsyntet, helsyntet på marknaden. Volvo Penta rekomenderar givetvis deras egen orginalolja med motiveringen att just den oljan har konserverande och skyddande tillsatser osv. Detsamma påstår i stort sett alla tillverkare men i vissa fall till mindre än halva priset.

Reza (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 21:17

Reza:

Smörjmedel avsedda för dieslar uppbyggda för att tåla svavel och sotpartiklar. För tunga fordon finns inte samma fokusering på kamaxelslitage, på grund av lägre varvtal. Man bör alltid använda rätt olja, antingen för diesel eller bensin.
För dieselmoter gäller CF, CF-4, CG-4 och CH-4 (ju högre bokstav och siffra, desto bättre kvalité).
För att röra till det ytterligare finns det en liknande kvalitetsmärkning i Europa. Först under namnet CCMC, men 1996 ersattes den av ACEA. För personbilar med bensinmotorer är klassningen A1, A2 och A3 (med lite olika användningsområden och egenskaper). För dieselmotorer gäller B1, B2, B3 och högst upp B4.
ACEA har släpat efter en del i sin utveckling av kvalitetsklasser, speciellt med avseende på de längre bytesintervallerna. Därför har en del motortillverkare inte nöjt sig med ACEA, utan har formulerat egna kvalitetskrav. Det brukar ibland anges på förpackningen och till exempel kan det stå MB 229.3 (Mercedes) eller VW 503.01 (Volkswagen).


Helsyntetisk olja tillverkas med komplicerad processteknik och oljan blir därmed dyrare. Förlängd livslängd och lägre bränsleförbrukning gör dock att bra oljekvalité är en god investering.

Alla tillverkare av motoroljor avvisar varje form av tillsatsmedel. Alla motortillverkare likaså. Både olje- och bilbranschen tjänar pengar vart helst de kan och söker alla fördelar som finns. Skulle det finnas något bra hos tillsatsmedel hade de använts av proffsen, men det gör de inte. Allt detta talar emot tillsatsmedel.

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 21:17

Tomas:

Vi har nyligen spenderat runt 20 000 kr på att renovera backslaget till en Volvo MD17 av äldre modell.
Verkstan hävdar att haveriet beror på att någon använt syntetolja istället för mineralolja. Även från annat håll har vi hört att det är mycket viktigt att använda rätt typ.

Andra motorer/backslag kan kräva andra typer ...

Tyvärr ser det ut som om Volvo själva inte längre märker sina produkter med mineral respektive syntet. Där står bara för diesel resp bensin. Hur andra tillverkare märker sina har vi inte kollat.

Kan nån bekräfta detta med mineral och syntet? För det är i så fall kanske ett viktigare val än val av fabrikat.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 21:17

Magnus:

Användandet av syntetisk olja i backslaget kan ha en inverkan, eftersom syntetiska oljor kan (men inte nödvändigtvis alltid) medföra en lägre friktion. Normalt är en lägre friktion önskvärd för lager och kuggar, men kan ha en negativ inverkan på kopplingsfunktionen. För kopplingen måste det vara tillräcklig friktion så att den inte slirar.
(Jag tänker här på manuella backslag - vet inte om detta är viktigt även för hydrauliska backslag.)

Jag har intresserat mig för ämnet då jag tycker det är en ganska begränsad/oklar specifikation för oljan till mitt backslag (en Technodrive TMC40) genom att endast viskositeten specificeras. Jag skulle själv vilja använda en syntetisk olja för dess bättre smörjande egenskaper.

Tomas, det skulle vara intressant att veta mer om ditt fall:

Vad för slags backslag har du?
Vad hade hänt med backslaget? Vilken/vilka var den felande komponenten (lager, kugghjul eller koppling)?
Vilken olja specificeras i instruktionsboken?
Hur ofta har oljan bytts?
Hur kunde verkstan veta att syntetolja har använts?
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-05-05 - 16:58

Olof Nordell:

Då SXK:s Stockholmskrets var på studiebesök hos Sjöbergs Marin och Motor, som är största återförsäljare för Yanmar i Stor-Stockholm, kom frågan om typ av olja upp. Sjöbergs rekommenderar mineralolja och avråder bestämt från syntetolja i Yanmar dieselmotorer. Vissa backslag ska ha vanlig mineralolja, andra särskild olja. Även beträffande backslag måste man följa instruktionsboken. Det är viktigt att man även byter olja i backslaget varje år.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 21:17

Hasse Svedberg:

Yanmar rekommenderar för sina småmotorer YSE 8-12 dieselmotorolja med kvalité CC-CD enl API (normalt har de sålt olja API SF/CC i viskositet SAE 30.
Detta gäller både för motorn och det separatsmorda backslaget av mekanisk typ med lamellkoppling i olja.(Oljebyte var 100:e drifttimme resp. var 250:e), vilket för min del har tolkats som en gång per år resp. vart annat år. Backslagsoljan har alltid sett helt oanvänd ut!

Deras i handboken rekommenderar följande viskositeter:
under +10 SAE 10W-20W
10-20 SAE 20W-30
20-35 SAE 30-40
över 35 SAE 50

Någon har sagt att man inte ska använda olja med låg viskositet (motor/backslag lär ha något högre mekanisk ljudnivå = slamrar mer). Det är nästan svårt att få tag i en vanlig ren SAE 30 -olja idag på en bensinstation. Jag antar att de avser mineraloljor i sina rekommendationer.

Hasse S

Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 21:17

Pelle:

Någon gång i det förflutna har jag blivit varnad för att byta från mineralolja till syntetolja av en bilmek.

Det handlade om en bilmotor som snurrat i 4 år och typ 10000mil.. (1500 timmar?)..

Anledningen till detta var enligt honom att vissa avlagringar sätter sig i motorn vartefter den brukar. Om man sedan kör i helsyntet i en sån motor, så kan man lösa upp vissa ansamlingar av klegg som sedan följer mer en bit i motorn och slutligen kleggar igen vissa smörj-öppningar.

Låter logiskt, men även lite o-logiskt.

Frågade en snubbe som jobbar med marin-dieslar om vi skulle gå in på helsyntet eller kanske semi-syntet när vi nu har en ny MD2030 och dom menade att det är alldeles utmärkt att köra typ 10w40 olja i den, eller vad nu tillverkaren rekommenderar. Inga tillsatser i varken olja eller bränsle. Bara hålla sig till regelbundna olje & filterbyten var 100:de timme alt en gång / säsong. Vinterförvara ALLTID med nybytt olja..


Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 21:17

Tomas:

Magnus -- nedan citerar jag mitt eget svar i en av de andra frågekedjorna om oljor. Där nere står en del svar på dina frågor.
Båten, inkl handbok finns fn 50 landmil härifrån och jag minns inte backslagsbeteckningen, men det är MDB eller nåt liknande. Oljespecifikationen i boken är nog bara uppgifter om SAE och sånt för jag har nu för hand skrivit dit "mineral". Oljan byts i princip varje år, men backslaget har vi nog låtit bli någon gång då och då, minns inte exakt.
Till saken hör att vi säsongen innan hade båten på ett helt annat proffsvarv, som bla skulle gå igenom motorn. Vissa åtgärder där var vi rätt missnöjda med, men vi kan bara förmoda att dom råkade byta till fel olja -- går ej att bevisa.
Backslagsverkstan sa att de sett fenomenet förr, men jag tror inte de kunde påstå med hundraprocentig säkerhet att kopplingsytorna blev förstörda av syntetolja. Vi var dock där två somrar och mötte olika personer, som nog var ganska överens. Det här är två år sen, därav mindre bra minne från alla turer.

Pelles varning ovan om syntet som löser gammal mineralklegg låter väl ganska troligt att det skulle kunna ske i ett backslag, tycker jag. Och principen gammal motor, gammal hederlig olja -- nya snitsiga motorer, nya snitsiga oljor låter också förnuftigt för en amatör.

Citatet:
Vi har haft samma problem och det blev snabbt rätt kostsamt, över 20 000 kr. Verkstan blev tvungen att byta de tre viktigaste delarna i backslaget som man påstod inte gick att reparera. Det var de två slirkopplingskugghjulen för fram och back, samt det konade hjul som växelföraren skjuter fram och tillbaka mellan dem. De tre hjulen kostar ca 7000 kr styck.

Tydligen är ytan och inslipningsvinkel på dessa mycket kritisk och går inte att renovera -- man måste köpa nytt, enl verkstad och Volvo. Dessutom lär det inte finnas så värst många verkstadstekniker som har tillräcklig kunskap för att göra injusteringen korrekt. Vi fick också ett återfall och var tvugna att göra om delar av reparationen.

Så kolla med Volvo eller deras återförsäljare vem som är bäst. (Jag tror det finns olika typer av backslag till MD17, så det är ju inte säkert att du har samma problem.)

Vi fick hjälp av bekanta att montera loss och montera dit backslaget, vilket sparade oss en del pengar. Det är viktigt att tömma både motor och backslag på all olja först, annars rinner det rakt ner. Man behöver en lång insexnyckel för det är trångt. En bra hylsnyckelsats med polhemsknutar och förlängare underlättar.
Ett tips är att lossa två av bultarna på var sida och tillfälligt ersätta dem med nån decimeter långa pinnbultar, gärna med delvis avslipade eller igenspacklade gängor. Då får man lite styrhjälp när man ska hantera en ganska tung järnklump i en minst sagt obekväm ställning. Gäller framför allt vid återmonteringen då man tyvärr lätt skadar den löjligt klena papperspackningen.

Vi lyckades också skada den fjäderbelastade mässingsprinten som man dödar motorn med -- den sitter ovanför backslaget. Det kostade också.

Man påstod att felet berodde på att någon hällt fel olja i backslaget, att där fanns rester efter syntetisk olja. Tydligen är det helt nödvändigt att bara använda mineralolja, både i backslag och i motor, samma olja alltså. Så numera köper vi enbart Volvos originalolja för diesel.

Det vore intressant att få höra om fler kan bekräfta det här med den felaktiga oljan, för det verkar inte vara så välbekant. Hur den kom dit vet vi fortfarande inte.
//
Bosse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 21:17

Bosse:

Vi bytte till en ny motor och backslag förra vintern. Motorn är en Iveco-Aifo 4041 M39 (samma som Lombardini 1404) och backslaget ett Technodrive TMC 60.
Installatören fyllde backslaget med ATF-olja och sade att detta är det bästa.
När jag läser bruksanvisningen står det att till detta backslag (eller ordagrant, till TMC 40) rekommenderas olja typ SAE 20-30 medan man till backslag Hurth rekommenderar olja ATF-A.
Betyder detta att jag har fel olja i backslaget, eller är det en fördel att använda ATF-olja även i ett TMC-backslag?