Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Mögel i ruffen

K-G Hjerpe:

Hej! Upptäckte vid avtäckningen inför vårarbetet med båten en del svarta fläckar på tyget i ruffinklädnanden. Förmodligen är det mögel eller jordslaget. Har Ni bra tips på hur man åtgärdar detta?

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:51

Magnus:

Om du menar material med textilyta pålimmad mor skrovsidorna så har även jag detta. Jag hade (främst tidigare, innan jag började använda tillslutning av båten och många stora kemiska avfuktare) viss svartmögelfärgning av detta material. Jag tog bort det med varmvatten med tvättmedel i. Jag använde rotborste för att massera med, men inte "styka" den utmed tyget för att inte repa upp tygytan. Sen skrapade jag med en sådan mjukplastskrapa man t.ex. har för att trycka fast dekorlister eller dekortext med. sen sköljde jag två gånger med varmvtten med avskrapning osv. I år skll jag ge mig på några undanskymda ställen, och jag har provat att använda en liten ångtvätt. Det ser ut att kunna fungera, så nu skall jag prova en lite kraftigare sådan. Fördelen att ha ångtvätt om det funkar är att man inte behöver skölja efter man fått bort smutsen, man använder ju inte tvättmedel då.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:51

Magnus:

Jula säljer en billig som jag köpt men inte provat i större skala ännu. (Artnr: 80233)
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:51

Magnus:

Efter att ha provat i större skala med ångtvätt kan jag konstatera att det inte var särskilt effektivt. Jag kommer därför att återgå till rengöringsmedel.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:51

Om det bara är prickar av mögel på tyget som täcker insidan av skrovet så brukar jag dutta Klorin på dom med Topz. Tar död på möglet men bleker också en aning. Prova med ngr fläckar och se.