Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Mobitronic laddar 15v...?

Max Fischer:

Hej,
Jag har en fråga om min Mobitronic laddare (25A med dubbla utgångar. Den laddar 14,8-15V i boostläge, sedan om några timmar övergår den til underhållsladdning med 13,6-13,8 som den ska. Jag undrar om det är normalt med 15V eftersom det står i instruktionsboken att den ska ge 14,4V (temp +20). Jag har även köpt nya batterier så det kan inte vara fel på dem.
Hjälp! Jag är orolig för att laddaren ska förstöra batterierna eller något annat...
Tacksam för svar,
Max.

  Klicka för bild eller dokument

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:26

Björn Johansson:

Jag förutsätter att du mätt med ett digitalt instrument...

Det kan ju vara svårt att mäta riktigt, då dessa apparater inte ger en ren likström, utan i boostläget troligtvis någon svitchad spänning, sådana spänningar lurar digitala mätinstrument, gammaldags vridspoleinstrument visar oftast bättre i sådana fall, då de visar ett medelvärde.


Bj.
Fischer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:26

Fischer:

vridspoleinstrumentet visar 15V också......
Ernst Blixt, M… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:26

Ernst Blixt, Medlem BTN:

Mäter du spänningen vid laddaren eller batteriet?

Var temperaturen ca + 20 C eller annars vilken temperatur?
Fischer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:26

Fischer:

jag mätte vid laddaren(jo, tänkte inte på det, ska kolla vid batterierna imorgon)kablarna är typ 2m långa.Det var ca +17-18C där laddaren står.
Tack för svaret.
Återkommer imorgon.
MVH, Fischer.
fischer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:26

fischer:

Hej, jag mätte spänningen vid batterierna och det var 14,65 och 14,85V. Det va +13 grader därinne. Det låter väl okej, eller? Inte som om man mäte vid laddaren då det är 15V.
Tack för hjälpen,
MVH Fischer
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:26

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Den höga spänningen som mätts kan vara en konsekvens av att laddaren har automatisk temperaturkompensering som höjer spänningen vid temperaturer under +20 C och sänker spänningen över +20 C.

Jag föreslår att du upprepar spänningsmätningen både på laddarpolerna och batteripolerna vid kommande höga sommartemperaturer. Titta också på batterisyran under pågående laddning. Eventuell överladdning syns och hörs som kraftigt bubblande och fräsande från syran, dessutom ökar vattenförbrukningen. Enstaka små bubblor är inget problem. Vid eventuellt problem kontakta tillverkaren av laddaren för justering av spänningen.

Storleken på teperaturkompensationen vid olika temperaturer hos batterisyran framgår av Internetsidan:
http://w1.404.telia.com/~u40404287/index.html
På denna sida har entusiasten Lars Lindborg samlat mängder av batteriinformation.

Allmän information om batterier ombord finns på:
www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + El + Laddning av blybatterier.
Berra (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:26

Berra:

Jag har en Mobitronic 12 A och en gång när den var påslagen och jag kom ned till båten hörde jag ett kraftigt fräsande som jag snabbt lokaliserade till ett av förbrukningsbatterierna.
Jag mätte då vid polerna och där var mer än 15 volt.
Kontaktade då importören som sa att jag skulle skicka ned laddaren och de lagade den.
När jag frågade vad som hade varit fel sa de att potentiometrarna inne i laddaren kan vrida sig om laddaren utsätts för kraftiga vibrationer och att det troligen var det som skett med min.
När jag fick tillbaks laddaren flyttade jag den därför längre ifrån min kraftigt skakande motor Yanmar YSM 12.
Nu fungerar min laddare som det ska.


Fischer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 05:26

Fischer:

Tack för svaren; jag ska kolla på sommaren vid högre temperaturer. Annars är det bara att skicka till servicen. (Jag har förresten också en skakande Yanmar YSM 12 :-)) men laddaren sitter i andra änden av båten, tack och lov).
MVH Fischer.