Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:29
Medelhavet

Mats:

Hej.
Söker något forum för båtfolk som ska
övervintra i medelhavet och vill ha
båtsällskap med andra båtar på vägen dit.

Lars-Anders Westlin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:52

Lars-Anders Westlin:

Hej Mats!
Kryssarklubben har en egen sektion för medelhavsseglare. Den består av ungefär 1000 medlemmar. På web:en kan den nås via adressen: http://www.sxk.se/medelhav. Om du vill söka båtfolk som du kan ha sällskap med är nog det naturligaste att du blir medlem i Medelhavsseglarna. Sedan sätter du in en liten notis i medlemstidningen Odyssé, där du eftersöker sällskap. På Medelhavseglarnas sida kan Du se hur du ska bli medlem.

Tidningen Odyssé innehåller i övrigt mycket värdefull information om segling till och i Medelhavet. Så ska du ned dit kan jag rekommendera ett medlemsskap. Det kostar 250 SEK per år förutom ett medlemsskap i SXK.

Om du bor i Stockholmstrakten har du möjlighet att vara med på ett heldagsseminarium (en dag) om att segla till och i Medelhavet. De genomförs den 27 resp 28 november. Se på Stockholmskretsens web-sida i deras kalendarium (http://sxk.se/stockholmskretsen). Jag kommer också att genomföra ett föredrag om kanalfärder genom Europa till Medelhavet. Det blir den 17 november på Sjömansskolan kl 18.30. Även den aktiviteten ska du kunna hitta på Stockholmskretsens hemsida i kalendariet. Vid båda aktiviteterna kommer vi att tillhandahålla information om det kanalintyg som du sedan år 2000 behöver ha för att få gå kanalerna. Om du bor i Göteborgstrakten så brukar de också genomföra motsvarande aktiviteter.

Många hälsningar
Lars-Anders Westlin
SXK-Medelhavsseglare, region Ost
Mats (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:52

Mats:

Hej Lars!
Jag håller just på att skriva svaret på de 10 frågor
man ska kunna för att få kanalintyget.
Men sedan har jag läst att nya regler säger att man måste ha lots när man kör på Rhen.

Vidare finns ju alternativet att åka på Donau till Svarta Havet. Men det kan ju vara lite väl äventyrligt om man är ensamseglare. Just därför kan det ju vara lite säkrare om det finns fler som ska till samma ställe och göra sällskap.

Men vilket är det enklaste... att tex. lägga till i Lubeck och vänta på andra båtar som ska till medelhavet? Eller att efterlysa båtar på internet och bestämma mötesplats, dag och klockslag?

P.S. Har tänkt gå med i medelhavsseglarna.
Lars-Anders Westlin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:52

Lars-Anders Westlin:

Hej Mats!

Det här att ha lots på Rhen hade jag ingen aning om. Jag har inte hört talas om det. Det är nog bäst att du kollar upp på något sätt. Det kanske bara gäller för båtar över ett visst tonnage e dyl. Försök med Tyska Turistbyrån. Dom kan väl åtminstone hänvisa dig vidare om de inte vet eller kan ta reda på det. Jag kan inte hjälpa mer än så eftersom jag befinner mig i min båt i Kroatien. Om Du får något svar får du gärna meddela mig det på e-mail: lars-anders.westlin@telia.com. Då kan jag läsa det när jag kommer hem i slutet av oktober. Det är bra för mig att veta eftersom jag är engagerad i seminarier och föredrag.

Det är bra att Du fixar kanalintyget. Boken EuroRegs for inland waterways kan Du köpa på bl a Kryssarklubbens kansli i Stockholm (Norr Mälarstrand 54, dock obemannat just nu), Kansliet i Nacka Strand eller Västkustkretsens kansli på Vita Gaveln i Göteborg. Samtliga tar 100 SEK för boken. Man måste ha den ombord enligt bestämmelserna. Nautiska Förlaget tar 125 SEK om jag minns rätt (för 2 år sedan).

För att få sällskap fungerar det säkert att lägga sig i t ex Lübeck och avvakta någon trevlig båtbesättning. Men du kan ju göra både och, dvs att lägga in en förfrågan i Odyssé eller på Medelhavsseglarnas WEB-sida. Fungerar inte det så har du Lübeck kvar.

Lycka till önskar
Lars-Anders Westlin
SXK-Medelhavsseglare
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Varför ska alla stångas med att gå uppströms på på floden Rhen. Egentligen bara nackdelar och senare är floden Mosel heller inget speciellt. Välj istället att när ni kommmer till Rhen gå en bit medströms för att sedan istället gå på den stillsamma floden Maas mot Frankrike. Bästa vägen är annars att starta kanalfärden i Holland så får man med sig det bästa "båtlandet" i Europa".
Betr kompetens-intyg för floden Rhen så läs vad kanalkännaren Tovås skriver på sin hemsida: www.algonet.se/~carto/.
Min uppfattning är att det i dagsläget är tämligen riskfritt att utsättas för kontroll om man går den korta vägen nedströms, har svensk flagg o båtens namn o hemmahamn väl synligt. Därtill givetvis kanalintyget som fordras på alla kanaler (utom Kiel-kanalen). Vill man vara helt garderad så tala med hafenmeister på den sista båtklubben innan Rhen - han kan anvisa "privatlots".
Återigen - avstå från Tyskland och välj Holland o Frankrike.
Lars-Anders Westlin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:52

Lars-Anders Westlin:

Hej Mats!

Nu har jag fått besked från Hugo Tiberg, SXK:s sjörättsjurist, ang lotstvånget på Rhen. Han har med anledning av din fråga skrivit en notis som ska tas in i Medelhavsseglarnas tidning Odyssé:

Lotsplikt på Rhen
Lars-Anders Westlin återkommer till frågan om lotsplikt på Rhen, med hänsyn till att jag tidigare har angett förutsättningarna som osäkra. Carl-Erik Tovås har anfört en text som jag får anta vara rätt avskriven så länge inte motsatsen visats. Den lyder:

"Vorgeschrieben für Sportboote mit Antriebsmascheine von mehr als 3,68 kW (5 PS) und über 15 M Länge auf dem Rhein," alltså föreskriven för nöjesbåtar över 5 hkr och över 15 m längd.

Tydligen måste båda kraven vara uppfyllda för att lotsskyldigheten ska inträda.
Hugo Tiberg

Många hälsningar
Lars-Anders Westlin
SXK-Medelhavsseglare - Ost
Magnus Ruberg
Senast inloggad: 2023-02-09 - 00:04

Hej!

Vi planerar att i dagarna köpa en båt på Ibiza i Medelhavet och att under nästa sommar segla hem den till Västkusten. Nu letar vi efter ett bra ställe att övervintra, till rimliga kostnader och någonstans på den spanska ostkusten, från Dénia och söderut. Tacksam för tips eller kontakter. Båtens längd 12,95 m, bredd 3,95 m och djupgående 1,95 m.