Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Martec gångvärme

Joakim Nömell:

Hej. Har förstått av monteringsanvisningen till min Martec-kylare att det finns luftagregat att köpa. Någon som vet vad de kostar och om de fungerar bra? Ibland är det trevligt med gångvärme. Kan man haka på denna med ett Y-rör på befintlig varmluftslang i båten samtidigt som den är kopplad till dieselvärmare? Den är ju smart i hamn men det är ju smidigt att kunna nyttja motorns egen värme för gångvärmen.

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 02:37

Lars-Göran Sandgren:

Jag har också länge funderat på den lösningen. De kosar en tusing eller en och en halv. Finns i välsorterade båttillbehörsaffärer, t.ex. SeaSea eller liknande. Om man kopplar med T-rör (Y) vet jag inte. Jag har trott att man "seriekopplar" d.v.s låter allt kylvatten på färskvattensidan passera. Visserligen kan man då inte stänga av på annat sätt än att inte starta fläkten. Kan ske någon shunt?? I så fall två Y-rör med någon sorts kran. Kul att höra om någon har använt metoden. Gott att komma ner i en varm båt efter en ruggig höstsegling med lite motorgång sista biten. //LG
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 02:37

Joakim Nömell:

Tjena. Idén med Y-rör hade jag mer tänkt applicera på varmluftsslangen, dvs den som man kopplar till fläktutblåset.Vi har ju en vanlig dieselvärmare också med framdragna utblås och jag skulle vilja haka på gångvärmen på samma slinga. Och om då dieselvärmaren blåser varmluft vill man ju inte att luften skadar varmluftsagregatet eller ännu hellre går förlorad i motorutrymmet genom att blåsa ut fel väg. Värmeväxlaren tror jag har separat utgång för den här sortens tillbehör. Annars antar jag att man hakar på den på frånvattnet från motor innan det går tillbaka till värmeväxlaren för att kylas av men det är ju bara en gissning. Där behövs nog ingen kran eller liknande, man bara slår av eller på fläkten om man vill ha gångvarmluft eller inte.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 02:37

Lars-Göran Sandgren:

Då förstår jag din idé med Y-rör. Jag har tittat på de aggregat som inte har anslutning för varmluftsslang, utan blåser rätt igenom med ett teakgaller som dekoration (rostfritt på några modeller). Din idé är bra om du har en slinga med flera utsläpp. Du bör nog ha ett spjäll i Y-röret - det är ju onödigt att värma motorn med dieselvärmaren. Ordna bara så att det inte är möjligt att stänga utsläppet från dieselvärmaren - det blir aldrig bra om man skulle glömma att öppna spjället när man drar igång den.. //LG
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Haver i min båt 3 värme"paket" från skrotade bilar. Volvo Amazon till ruffen, Golf till rutorna och Ford van till styrhytten. Kostar en bråkdel av nypriset. Alla värmarna och varmvattenberedaren ligger i serie. För att slippa spjäll och y-koppling på luftslangen, lägg "nya" värmaren i serie med den befintliga.
Tommy Grunbaum (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 02:37

Tommy Grunbaum:

Det här är kanske väl sent att komma in i diskussionen om gångvärme, men jag gör ett försök. Problemet var hur man ska koppla ihop gångvärme med den fasta värmaren av lufttyp i båten. Det går utmärkt att göra men man måste spärra luftströmen bakåt mot den fasta värmaren eftersom annars en del av värmen går baklänges och då är till ringa nytta. Farhågan att man skulle värma motorn när den fasta värmarenn arbetaroch motorn är avstängd är obefogad. I och med att motorns kylvatten inte cirkulerar så kan ingen värme avges till motorn. Cirkulationspumpen sätter stopp för detta.
Forgus31 (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 02:37

Forgus31:

Jag har lekt med tanken att låta fläkten från Termovärmaren (Wallastyp) blåsa genom en vatten/luft-värmeväxlare men det har inte blivit av då det är lite bökigt att dra slangarna med kylvattnet. Ganska lätt annars att montera in en kupévärmare från bil i en liten låda med slanganslutning från Termovärmaren. I övrig är det smidigt då värmeutblås redan finns på några ställen i båten. Termovärmaren har ett läge med bara fläkt som man kan använda vid gångvärme. Vill man ha extra snabbt varmt kan man dra igång Termosen också om den skulle råka gå igång.