Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Märka ut???

Andreas:

Om jag vill ankra min husbåt mitt i en sjö, hur måste jag då märka ut båten på natten så att den syns och ingen kör in i den? Finns det regler på hur jag ska göra? Tips?


Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 14:36

Ernst Blixt, medl BTN.:

Köp Sjöfartsverkets "Sjötrafikföreskrifter m. m.". Det häftet säljs där sjökort säljes.

Där ingår både de internationella och svenska reglerna för utmärkning av båtar av olika slag och olika vatten samt mycket annat nyttigt.
Niklas Nilsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 14:36

Niklas Nilsson:

Sjötrafikföreskrifterna föreskriver ankarljus, ett vitt runtlysande ljus i fören. Dagtid gäller ett svart klot.

Om båten är kortare än 7 meter och ankrats på en plats som ej ligger i eller i närheten av en trång farled eller ankarplats som normalt kan trafikeras av andra fartyg behöver inga ljus eller dagersignaler föras.




Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt:

Niklas N. skriver ovan: "... ankarljus, ett vitt runtlysande ljus i fören...".

Andreas hittar nog vid sin läsning i Sjötrafikföreskrifternas Regel 30 att det finns ett förenklande undantag för fartyg med längd under 50 meter. Citat: "... i främre delen av fartyget ett vitt runtlysande ljus ... får i stället föra ett vitt runtlysande ljus på plats där det bäst syns ..."