Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Luft i kompassen

magnus andersson:

Jag har fått en stor luftblåsa i kompassen under vintern?

Var kommer den infrån?
Har det någon betydelse för kompassens funktion?
Vad gör jag åt det?
Mvh
Magnus

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 15:35

Björn Johansson:

Om luftbubblan inte är för stor påverkar den inte kompassen, men luftbubblor är himla irriterande!

Jag har ingen aning om varför det uppstår luftbubblor, kanske det läckt in luft i kompasshuset?

Jag har samma problem på en jättegammal kompass jag har, hoppas härmed att någon vänlig själ ger ett tips om någon auktoriserad "kompassreparatör" eller vad denna yrkeskategori kan tänkas heta, för jag har hört talas om att det finns sådana.
Ingemar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 15:35

Ingemar:

Har haft samma problem, det läckte i små sprickor runt kanten på 25-30 år gammal skottmonterad Ritchiekompass.
Klart störande när man tittade på kompassen. Lyckades inte få tag i någon ny kupol, så det fanns inget att förlora på att försöka fixa. Att skruva isär den var enkelt. Jag lade på ett lager epoxylim 1-2 cm brett och c:a 1 mm tjockt på insidan runt kanten av kupolen. Svårspacklad form så det blev inte särskilt jämnt. Skruvade ihop den och sedan vidtog det svåraste, att fylla den, beroende på att hålet var så litet. Använde en hävert med ett tunt rör i änden och fyllde med lysfotogen. Nu har den suttit i båten en vecka, läcker inte, och ojämnheterna i epoxyn syns inte.
Förra året hade jag samma problem och försökte måla över sprickorna på insidan med superklister, men problemet kom tillbaka i år.
Tanken är nu att ett tjockare lager epoxy över en större yta ska hålla bättre och vara något elastiskt.
Vi får väl se! Berätta gärna vad du gör åt det.

Mvh Ingemar
Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 15:35

Erik:

Jag hade samma problem med en 25 år gammal skottmonterad Silvakompass. Den blev så småningom helt tom på vätska. I en tillbehörsbutik fick jag rådet att det var lika dyrt att reparera som att köpa nytt. Den gummmipackning som håller ihop kupolen blir väl helt enkelt gammal och torr och håller så småningom inte tätt. Jag köpte en ny Silvakompass och monterade den i samma hål som den gamla. Naturligtvis så passade inte den nya riktigt i det gamla hålet så jag fick fräsa bort en del plast (skräpigt). Den gamla skyddskåpan, som satt på baksidan in mot ruffen passade inte heller och någon ny har jag inte lyckats hitta.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 15:35

Hasse Svedberg:

Om du har en Silva så byt inte. Lämna i stället in den till Silva så byter de membramet och fyller den på nytt. Det är inte dyrt. När jag fick tillbaka min som var nästan 20 år såg den ut som ny och låg dessutom i en ny kartong!