Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Loggivaren har fastnat - ideer?

Georg:

Jag har en digitallogg med paddelhjulsgivare. Givaren stoppar man ner i ett genomföringsrör i plast. O-ringar tätar.
I samband med upptagning av båten skulle jag ta ur givaren. Givaren sitter fast som berget. Den kan roteras lite grann men inte dras ut.

Har någon något förslag till hur man får loss givaren? Egna erfarenheter? Vad skall man inte göra? (Båten står nu på land.)

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:26

Georg:

Hej,

Loggen är en NASA MARINE/Target, en äldre modell som nog inte kan köpas idag.

Georg
Ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:26

Ted:

Det är troligen en oring som halkat ur spåret vid monteringen pga att ringarna inte smordes eller var skadade, var det du som monterade givaren? gick den trögt att sätta dit ? Prova i så fall med att värma lite med en värmepistol och att dra upp den dra inte med några verktyg då riskerar du att skada givaren, sen får du byta oringarna och fetta in med t.ex armaturfett sånt som rörmokjarna använder.
En annan variant är att låta den sitta där den sitter, för den funkar väl?
Michael Hammarnejd (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:26

Michael Hammarnejd:

Rödsprit för gummi mot plast eller metall är fantasktiskt (t ex cykelhandtag som ska på styret) - och när grejen sitter fast, dunstar så småningon alkoholen/rödpriten. Funkar också i kombination med samtidig infettning av gummidetaljen, alkoholen hinner inte lösa upp fettet för mycket. Samma för att få loss grejer - lite rödsprit, vicka/rubba lite så alkoholen kan komma åt - lossnar och glider lätt bort.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 08:26

/// Patrik:

Kolla med NASA http://www.nasamarine.com/ Jag hade en gammal NASA Target vindinstrument på gamla båten. Skovlarna gick sönder efter för nära kontakt med en mås. Ett fax till NASA och sedan kom en ny skovel med posten efter några dagar.
Högt & fort /// Patrik