Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Loggen fungerar inte

johnny:

Hej!

Köpte en mindre segelbåt i vintras med logg. Loggen funkade då men visade givetvis hastigheten 0.0 eftersom båten låg på land. Nu när båten är i vattnet och rör sig framåt så är hastigheten fortfarande 0.0. Dvs givaren verkar inte fungera. Jag tror inte att jag målat igen propellern under eftersom den innan sjösättning snurrade fint. Någon som har några tips på vad jag bör kolla på? Vart kan felet vara?

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Johnny
Vad för sorts logg har du? Är den vajerdriven kan vajern vara av, då snurrar proppellern lätt. Om det är en sådan kan du lossa slangen och dra ut den trasija vajern, det läcker in lite vatten under tiden du har loss slangen. För att få dit en ny vajer måste du ha ut biten som sitter kvar i propellern vilken inte alltid är så lätt. Det måste göras utifrån, den nya vajern måste också monteras utifrån. En vajerdriven logg får aldrig snurra fortare än vad instrumentet är tänkt för, bind fast propellerna om du högtryckstvättar. Är det en eldriven kan paddelhjulet ha fastnat vilket är vanligt eller så är det något annat elfel.
Hälsningar Ove
Thomas Macklin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:43

Thomas Macklin:

Har förstått att det är ganska vanligt att vajern tillslut rostar av just där vattnet möter luften (inne i skyddshöljet). Detta kan man komma tillrätta med genom att, när båten ligger i vattnet, försiktigt hälla lite olja ner längs vajern. Denna olja lägger sig som ett skyddande och smörjande lock där vattnet och luften möts.
Johnny (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:43

Johnny:

Lite dålig kunskap om typen av logg. Givaren sitter under förpiken. Sen går det en vit kabel, ca 5 mm, hela vägen till instrumentet i sittbrunnen. Menar ni att det går en vajer i den kabeln? propellern under snurrade väldigt lätt när båten var på land så det kan nog vara kabeln som är av.
Får väl klara mig utan logg i sommar då, och fixa den till vintern.
Tack för hjälpen.

// Mvh Johnny
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:43

Pelle:

Låter absolut som en elektrisk logg, alltså, en givare som jobbar med pulser.

I det läget så är det antingen själva givaren i botten av båten som har gett sig, eller som du själv skriver, fel på kabeln (kabelbrott, glappkontakt el liknande).

Inte helt ovanligt iofs att själva givaren kastar in handduken har jag läst mig till.

Lycka till, och börja med att kontrollera kabeln. Givaren kan du säkert plocka loss med båten i vattnet (brukar följa med en blindplugg med loggen).

Vet du vad det är för fabrikat på grejjerna?

Mvh. Pelle
http://www.pmi.nu

Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:43

Pelle:

Ser ju nu att du skrivit Silva..

Du är säker på att den heter 220? Har själv en 2200 och den ser ungefär likadan ut som den äldre 2000...

Isåfall är det (ursprungligen) en röd paddel i ett svart givarhus.

Kolla kabeln i första hand!

Mvh. Pelle

Hasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:43

Hasse:

Om du behöver manual så gå in på Silvas hemsida: www.silva.se
och kolla på Supportsidor under Marinavdelningen.
Där finns manualer och annan information om äldre Silva instrument.
Har själv laddat hem manaualer till Silva 220/225 och 2000 (logg) samt till Silva 400 (vindinstrument). Dessutom finns info om vilka givare som är kompatibla med vilka displayer/dataenheter och lite annat.

Lycka till
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:43

Hasse Svedberg:

Den lite äldre typen av pulsgivare hade ofta ett magnetiskt tungrelä som påverkades av små magneter i paddelhjulet. I det fallet är kabeln en dubbelledare ev skärmad. En del nyare givare kan ha en halvledare som reagerar på ändringar i magnetfältet. I det fallet behöver givaren strömförsörjas och den har då ev en skärmad 3-ledare.
Med ett vanligt mätinstrument kan man koppla loss kabeln från instrumentet och under gång mäta motståndet genom ledningen och över givaren. Det ska då växla mellan 0 och oändligt om hjulet roterar sakta. Roterar det fort så beror visarvärdet på hur instrumentet mdelvärdesbildar.

Mät inte på den senare typen av givare! Din logg kan ev ha en valbar testmod där givarpulserna visas direkt på displayen!
Johnny (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 19:43

Johnny:

Jag ska se vad jag kan göra. Manualerna från Silva gav mig en del input om hur det ser ut. Och jag kan nu med säkerhet bekräfta att modellen är en Silva 220. Saknar dock blindplugg så vi får väl se hur långt jag vågar gå iår. Skall iallafall kontrollera kabeln ordentligt. Enligt Manualen så ska det vara en dubbelledad kabel. Ska också se över min säkringspanel och kopplingar.
Tackar så hjärtligt för hjälpen så länge.

// Mvh Johnny