Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Lekkasje aksling

Tor Graver:

Vi har en seilbåt med gjennomgående rett aksling og pakkboks med fett. Denne lekker litt slik at det kommer vann inn i båten. Jeg har forsøkt å pakke om pakkboksen, men det lekker fortsatt noe, og slik skal det vist også være? Finnes det en sikker og helt tett løsning som jeg kunne benytte? Motoren vår er på 20HK.
På forhånd takk for svar.

"Sanna"

Ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 04:45

Ted:

Volvo penta har en vattensmord packbock som ersätter fettboxen. Den har dock inte lika lång livstid som fettboxen. Men den håller tätt, kolla bara så att inte axeln fått någon slitageskada, om så kan du kanske flytta axel lite frammåt eller bakåt.Packboxen kan du köpa hos t.ex Hjertmans för 700- 1000:- beroende på vilken axeldiam. du har.
http://www.hjertmans.se/

  Klicka för bild eller dokument
Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 04:45

Göran:

Har samma problem som Tor och min segelbåt är helt platt i botten så jag får inte plats med några stora grejer men den här såg smidig ut. Nu jag har också tänkt att sätta ett extra lager (cutless) där stävröret går ut genom botten, för att få lite bättre stabilitet på axeln (har gjort det på en tidigare båt). Frågan är om det blir tillräcklig kylning inne vid den nya packboxen.....?
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Kolla att axeln inte har positiva eller negativa grader. Positiva grader måste slipas bort, annars förstörs zimmeringarna (ringarna som tätar mot axeln. Negativa grader leder till vattenläckage, även om axeltätningen är helt OK. Negativa grader kan vara svåra att se, då axeln sitter på plats. Det har jag erfarenhet av. Om det finns negativa grader på axeln måste den bytas.
Axeltätning finns exempelvis på http://www.capella.se/pdf/hylssystem1.pdf

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Det går inte att avgöra om en axel är otät eller om den bara läcker det den skall utan att veta vilken typ av axeltätning som du har. En packbox av gammal typ med tätningsringar måste ha ett visst läckage för att kyla och smörja tätningen. En simmeringstätning skall vara helt torr men kan börja pumpa in vatten om den skurit spår i axeln. Andra tätningar har andra problem.
Hur mycket läcker axeln? Läcker den när axeln roterar eller när den står stilla? Eller ständigt?

Sanna (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 04:45

Sanna:

Vår båt har en tradisjonell pakkboks med fett og talgtau som tetning. Denne lekker litt både når motoren går og når den står stille. Kanskje et drypp per 10 sekund. Jeg har forstått det slik at disse gamle pakkboksene skal lekke litt av hensyn til kjøling. Det er derfor vi ønsker oss en pakkboks som ikke lekker. Vår aksling er 1 år gammel. Jeg har fått opplyst av Sleipner at en simringspakkboks må vedlikeholdes og at de ikke kan garantere så lang levetid. Det er derfor vi søker et annet tørt alternativ. Jeg har lest at det også finnes andre tette løsninger på markedet som kanskje kunne være noe for oss? Det kan se ut til at Volvo sitt alternativ virker interessant. Er det noen som vet hvilke løsninger som anerkjente svenske båtbyggere benytter i dag?

mvh
"Sanna"
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Sanna
Jag har en Volvos axeltätning "Black Jack" den har suttit där sedan 1984. Motorn har gått 3 800 timmar och distansen är drygt 16 000 M. Än har det inte läckt en droppe från tätningen. Det är viktigt att smörja den innan sjösättningen och lufta den efter sjösättningen.
Hälsningar Ove
Leif Widlund (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 04:45

Leif Widlund:

Hej.
Vi har använt den Volvo-packning, som Ted visar på bild i sitt inlägg ovan. Den har fungerat utan problem sedan -94.
Livslängden sätts, om jag kommer ihåg rätt, till ca. 6-7 år.
Vi har noggrant inspekterat packboxen varje år nu (t ex efter torksprickor), eftersom leverantörens angivna livslängd är överskriden. Vi kan inte hitta några tecken på åldring ännu. Motorexperter vi konsulterat påstår att verklig livslängd är väsentligt längre än vad fabrikanten anger, som man anser vara en gardering mot ev. krav vid haveri.
Mvh
//Leif