Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Laptop 24/19volt

Kalle:

Hej alla i forumet.

Är det nån som vet hur man gör om 24 volt till 19&12 volt.
Jag antar att spänningen måste vara stabiliserad för att kunna användas till bärbar dator.


tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Kalle,

Det finns att köpa DC-DC (likström till likströms) omvandlare för 24V till 12V för bruk i båtar. Odelco, www.odelco.se, säljer om inte annat sådana. 24V in, 12V ut, max 30A kostar 1525 kronor enligt deras hemsida.

Vad gäller att köra din bärbara dator på båtens batterier så är det inte omöjligt att om den idag vill ha 19V att den också då fungerar utmärkt på 24V men det tarvar lite mod att våga prova detta.

Många bärbara går också direkt på 12V men då är ju risken att den stannar när batterispänningen sjunker lite.

Jag skulle även här rekommendera en liten DC-DC-omvandlare som tar 12V och ger 19V (eller vad nu din dator vill ha). Sådana säljs på Clas Ohlson, Biltema och Dustin (bland annat). Jag kör själv en sådan i min båt och är mycket nöjd. Det är mycket små förluster i en sådan DC-DC-omvandlare. Exakt pris orkar jag inte kolla nu men knappt 400 kronor vill jag minnas att jag har sett billiga för. Jag köpte min för runt 700 och fick kanske lite mer kvalitet i och med detta.

Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 06:37

Lasse L:

Mascot ( typ 8662) har en converter som omvandlar 24 till 12 volt.
Den går lätt att bygga om till valfri späning ut.
Två zenerdioder behöver bytas ut.
Händig "elkille" fixar det på en ½ timma.
Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 06:37

Anders J:

Minsta läckage från antingen din +12 V ombord och/eller via eventuell landströms skyddsjord kan "äta upp" metalldelar mycket snabbt!
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 06:37

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Allmän information om el ombord och korrosion.

Se: www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + El +
+ Landnätets obalansspänning. En källa till korrosion.

+ EL-säkerhet i småbåtshamnar och fritidsbåtar.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Lasse
Hade samma fenomen för två år sedan på grund av en trasig batteriladdare som gav 12 V+ ut i propellern via tankjordning motor och backslag och som vandrade vidare i vattnet till en stävskena som var 12 V- jordad. Det kostade mig propeller, axel, linskärare och nästa år också backslaget. Du har troligen kontakt mellan propellern och 12 V + eller - och bogpropellern har också kontakt med 12 V - eller +, du får då en strömvandring mellan 12 V + och 12 V - via vattnet. Alternativt är det landström som orsakar skadorna, då har du kontakt med landströmmens jord både på propellern och bogpropellern.
Jag skickar med en bild på min propeller och linskärare, dessa skador blev under tre helger i båten.
Hälsningar Ove

  Klicka för bild eller dokument
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 06:37

Lasse L:

Tack Ove för svar
Jag misstänker läckström mellan bogen och propellern.
Kan dock inte mäta upp något fel.
Funderar på att "jorda" bogproppens växelhus till -12 volten. -12 volt ligger till motorblocket.


Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 06:37

Lasse L:

Försökt att översätta från Norska:


Här är förslag till lösning / felsökning:

NB! om man jordar huset till elektromotorn till en minus pol i båten, är inte motorn 2 polig längre.
Detta anbefalles icke!

Korrosion är en orsak förorsakad av en direkte förbindelse / elektrisk kontakt som har uppstått mellan ström och metall, via en elektrolyt.

En meggning / felsökning av motorn hade sagt oss om det är denna som har ett isolationsfel, och om felen faktisk ligger i elektromotorn. Det viktigaste är u-ansett och finna VAR felen ligger.
Erfarningen säger att felen ligger på ett annat ställe, som ex., ett jordningsfel i 220Ac anlägget (båt, brygga, eller nabo båt)), eller en fel i 12 / 24v systemet.

Ved felsökning må man ta hänsyn till att växelhuset är monterat i en Elektrolyt (saltvann).

Motorn kan sändes till oss for check / kontroll, om detta är önsklig.

U-ansett må det mätas och meggas över allt som finnes av el, utrustning i båten.

Enklaste sättet och finna läckström på i 12 / 24v anlägg är följande: Båten ligger i vattnet, med ALLT utstyr avställt. Montera upp en multimeter, koppla av plus polen, lägg instrumentet I mellan (på DCA eller DC ma), och läs utslaget.
Är det utslag, se är detta läckströmmen. Finnes det ingen läckström, sätt på landström, och mät utslaget då.
Du kan också mäta ohmskt motstånd med den sorten mätkabeln på batteriets minuspol, och den röde på den frånkopplade pluskabeln.
Över 10 000 ohm, allt ok. Jo lägre ohm, jo större är läckströmmen. Under 1000 ohm, är den ett allvarligt fel.

U-ansett bör en elektriker med erfarenhet på slikt kontaktas, och utföre en check av det elektriske anlägget i båten och på land.
Ström är icke till och spöke med, och kan få katastrofala följder om felen icke blir tatt alvorlig, eller icke blir funnet.