Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:37
Lämplig bottenfärg på västkusten

Lennart Walldén:

Hej,

Är ny på detta forum, så frågan kanske har varit uppe tidigare. Jag har just köpt en Comfort 32 (Yipiiiiii, efter flera år utan båt !!!). Hon har gått i Vänern och har vanlig hederlig VC17 undertill. Under själva bottenfärgen ligger sju lager VC-Tar.

Min fråga: Vilken bottenfärg bör jag ha om jag skall vara ute på västkusten i sommar? Funderar på "VC17 NT för västusten".

Jag är tacksam för både synpunkter om VC17NT och ev. andra förslag på bottenfärg. Skulle helst vilja slippa slipa bort det gamla.

Med vänliga båthälsningar
Lennart Walldén
S/Y madonna

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:46

Hans Helgesson:

Hej
Tyvärr fixar inte "VC17 Ny Teknologi" att skydda mot beväxning på västkusten - stor risk att din båt agerar "musselodling" (havstulpanerna trivs väldigt bra på VC17 NT). Då funkar det nog bättre att sjösätta utan att lägga på ny färg - den gamla, befintliga VC17 innehåller nog mer koppar o skyddar bättre än det som (lagligt) går att köpa nu. Om du vill ha en hård (godkänd) bottenfärg så lär du behöva hålla efter beväxningen mekaniskt/manuellt under säsongen. Mjuka bottenfärger lär det finnas några av den nya typen som funkar hyfsat (tex Micron). Men mjuka färger tenderar att bygga upp lager som krackelerar efter några säsonger....
Beväxningsgraden beror ju även på var din båt ligger förtöjd, salthalt, vattentemperatur mm

Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:46

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Hej Lennart
Jag har i över 10 års tid målat med Internationals Micron med gott resultat. Jag har inte målat enligt instruktionen som säger två gånger outspädd. Jag har målat en gång utspädd, ca 0,5 l förtunning till 2,5 l färg. Förra året målade jag för första gången med enbart den nya godkända färgen, på samma sätt som tidigare, året dessförinna använde jag hälften av varje. Jag kan inte märka någon skillnad i resultatet. Ligger i Göteborsområdet och i sjön ca 7 månander. Det är nog problem att få annan färg att fästa på VC 17 om den inte tas bort.
Lennart Walld&… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:46

Lennart Walldén:

Hej Hans och Ove,

Tack för era tips. Enligt International skall Micron WQ gå att måla på VC17 efter lätt slipning, avsköljning och tork.

Tror att jag väljer att lägga två lager utspädd färg, för att få ett bra skikt från början. Sedan räcker det nog med ett skikt per år. Jag kommer att ligga vid norra utloppet i rännan som passerar Hamburgsund, närmare bestämt vid VändIgen på Hamburgö.

Kan det vara nåt, tror ni?