Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Lågt oljetryck YSM12

Alf Persson:

Har en Yanmar YSM12 1980 som jag har problem med att när den är varm larmar för lågt oljetryck på tomgång. Har bytt givare och oljepump. Tror att oljan späds av bränsle, då man kan se liksom feta "fläckar" där oljan ej fastnar på oljestickan. Har också problem efter en tids stillastående att få oljetryck. Räcker då med att lossa givaren och ge några droppar i givarhålet och starta så är det oljetryck igen. Har även kollat spridare, pump och topplock. Kan det vara dåliga kolvringar som släpper bränsle den vägen?

Kenneth A (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:04

Kenneth A:

Gällande den andra delen av din fråga där du nämner att det kan vara svårt att få upp oljetrycket efter en tids stillestånd, så är felet bekant. Oljepumpen sitter en bit ovanför oljetråget och pumpen måste alltså suga upp oljan en bit innan den sedan kan pumpa vidare i smörjsystemet. Om pumpen, eller huset/godset är lite slitet suger pumpen luft till en början och det kan ta en stund innan den får fått i någon olja att pumpa. Ett tips, som fungerade bra på min motor, var att gasa till lite ordentligt vid starten så att ett högre varv hjälpte till att snabbt få upp olja till pumpen. Ligger man kvar på tomgång vid starten kan det ta farligt lång tid innan man får upp något tryck. Ditt förslag med att droppa lite olja genom tryckgivarens hål fungerar säkert men är onödigt omständig.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:04

Kent:

Om inte jag minns fel så kan dålig eller igensatt vevhusventilation orsaka att bränslet sugs ner i oljan. Detta är generellt för kolvmotorer av 4-taktstyp och borde gälla även för din motor.
Jag har själv en YSE8, men jag tror att konstruktionen är likadan på din motor. Kontrollera den lilla bladventilen som sitter innanför locket på vevhussidan, så att den inte har klibbat fast eller inte fungerar som den ska.
Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:04

Johan:

om spridarna sitter under ventilkåpan så är det säkert returledningen som läcker vilket gör att det spär ut oljan,