Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Laga avgasrör

Joakim Nömell:

Hej. Fick idag en läcka i mitt avgasrör, naturligtvis väldigt dumt ställe. Två små hål pga rost. Undrar om det finns något smidigt sätt att laga avgasröret med någon tätningsmassa eller om man måste skära av och skarva.

Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 10:59

Pelle:

Har du kylvatten tillsammans med avgaserna? Isåfall funkar det inte med normal pasta.

Däremot finns det ett bandage som man fuktar, lindar runt och "fäster" med ståltråd. Finns på lokala mekonomenhandlaren som ett exempel.

Dock är nog risken stor att det rostar igenom på fler ställen väldigt snabbt om det är kylvatten ihop med avgaserna. Förra året hade jag en liten spricka i en avgaskrök i vår gamla båt. Lagade den provisoriskt med bandage efter att ha testat pastan som löstes upp av vattnet. I våras när jag skulle byte kröken så hade sprickan mångdubblats i storlek. Slog av kröken lätt med en liten hammare och insåg att godset var under 1mm tjockt där sprickan uppstått..

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 10:59

Joakim Nömell:

Tack för ditt svar. Ja det är dessvärre kylvatten med avgaserna så det låter som en ny ledning. Frågan är om det inte borde gå att ersätta med slang istället, då avgaserna kyls med vatten så borde det ju fungera? Det är sista metrarna från en svanhals till utloppet, draget på ett sådant sätt att slang vore lättare att få dit. Då slipper man ju också framtida rostskador. Borde inte det fungera?
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 10:59

Pelle:

... vilken båtmodell och motortyp du har så är det lurigt att svara..

Men, följande kan noteras i dom två segelbåtarna jag själv har/haft med inombordare;

B31 -76, Yanmar YSE12 Diesel. Avgassamlare, c:a10cm lång från avgasventil till krök. Avgaskrök c:a 10cm med bara avgaser, sedan på toppen blandas kylvattnet ner på dom 10cm av kröken som går ner igen (svårt att förklara). Sedan sitter det en slang direkt, ner till vattenfällan som är i rostfritt. Efter detta slang igen, och ljuddämpare i plastmaterial.

Bavaria 36 -04 med Penta MD2030. Avgaskrök eller limpa eller vad man nu kallar det, som jag vill minnas mynnar direkt i en avgasslang..

Slangen tål rätt bra värme, och det borde inte vara för varmt när vattnet är iblandat.. Så varför inte.. Dock borde det vara "döden" om kylningen upphör så att varma avgaser får husera fritt (Var det inte i senaste PB som det stod om just avgastemplarm?).

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu

Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 10:59

Joakim Nömell:

Jag har en 10m stålbåt med en Volvo MD96 diesel. Det ser lite hemmaknåpat ut. Kylvattnet delas redan vid pumpen. Går dels in i motorblocket, dels direkt in i avgaslimpan dit även vattnet från motorblocket kommer in (det är ingen sötvattenkyld knota dessvärre). Efter "svanhalsen" är röret 2,5--3m och är ömsom rör, ömsom slang fram till utloppet. Jag tror nog det borde gå att byta hela den biten till slang. Problemet med den långa rörbiten från svanhals till utlopp, är att om det rostar hål kan vatten ta sig in den vägen när maskineriet är avstängt och båten lutar något. Svanhalsen borde sitta närmare skrovgenomföringen men båten är konstruerad på ett sånt sätt att det inte går att flytta bak den utan att bygga om hela inredningen. Därför känns det säkrare med gvgasslang istället för 30 år gammalt gvgasrör där det nog bara är en tiddsfråga innan det blir fler rosthål. Avgaslarm har jag missat. Hur fungerar det och hur instaleras det och framför allt, vad kostar det?
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 10:59

Pelle:

Ett avgaslarm kostar pengar...

Skämt åsido, tror det ligger på runt 1000-2000kr, också får man givetvis montera det själv.

Avgasslangen bör ha en böj som går ovanför vattenlinjen, även om båten lutar som du skriver. Det finns lite skisser här och var på nätet som beskriver detta.

Men om det redan sitter slang, och den ser hyfsad ut, så borde väl ett alternativ vara att montera slang hela vägen och testa? (ha bra koll på det första gångerna du kör med det så att inte slangen börjar smälta). Att ha några meter slang innan utlopp är väl mer regel än undantag när det gäller segelbåtar verkar det som. Borde ju funka bra även på mer motorstarka båtar. Har du tittat på V-P´s hemsida? Dom bruakr väl ha en del matnyttig info.

Just nu spekulerar jag utan att veta vad som är rätt eftersom jag inte har en dylik motor och installation, men avgaserna kyls bra av kylvattnet, och jag tror det funkar med slang. Det som oftast brukar rosta sönder först är ju kröken/svanhalsen/uppsamligen där avgaser och vatten blandas. Om det är helt där så borde du kunna sätta slang bara några cm efter den punkten.

Vad är det för ljuddämpare som sitter i båten? Är dom i plåt eller plast?

Påstår Pelle (som känner att han är ute på hal is nu).
http://www.pmi.nu