Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Läckage på Yanmar 1GM

Stefan Westberg:

Har problem med läckage någonstans under motor. Det verkar komma från skarv vid bakre kåpa på motorn. Motorn har värmeväxlarpaket. Vet någon om det är ett känt problem och vad det kan vara. Motorn har endast gått 170 h.

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:17

Hans Helgesson:

Du måste försöka verifiera exakt var det läcker. Jag trodde själv att jag hade ett läckage under motorn (Yanmar 2QM15), men det visade sig vara den mekaniska dieselpumpen på motorns sida som hade vibrerat loss lite. Läckande motorolja tenderar ju att "lämna" motorn vid dess lägsta punkt, som brukar vara vid kåpan mot backslaget/drevet. Gör rent motorn ordentligt. Kör sedan motorn tills att den är varm, låt svalna och sedan kan du mha hushållspapper torka/trycka på alla ytor/skarvar för att hitta var det finns (ny) olja.
Har du provat att efterdra bultarna till oljetråget resp kåpan mot backslag/drev? Kan vara svårt att komma åt, men alternativen är ju att antingen lyfta ur motorn eller acceptera att motorn är "inkontinent" och leva med "blöja" under...(oljesugande duk eller kudde - beroende på läckagets storlek)

Stefan Westberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:17

Stefan Westberg:

Jag har hittat läckaget. Det läcker lite glykol från topplockspackningen. Motorn har normal kompression. Jag antar att man måste byta topplockspackningen.
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 12:17

Hans Helgesson:

Har du kontrollerat med en momentnyckel att toppen är dragen med rätt moment - dvs har motorn/toppen efterdragits nån gång. När jag bytte topp blev jag rekommenderad att efterdra efter 50 driftstimmar.
Kolla även att det inte läckt glykol-vatten in i motorn (oljan blir grumlig/grå). Då måste du definitivt byta topplockspackningen