Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Kylproblem

LarsP:

Hej
Jag har köpt en segelbåt med Volvo Penta MD5 motor. Har problem med att templarmet går vid hög belastning. Har tittat på impeller och bytt termostat. Den gamla visade sig dock öppna som den skulle. Efter dessa åtgärder verkar problemet ha förvärrats. Kommer i stort sett bara ut ur hamn innan templampan lyser. Det kommer ganska mycket vatten ur slangen vid vacuumventilen, är det normalt?
Jag ska ut själv med mina barn om 2 veckor, då vill man gärna kunna lita på motorn. Så jag är tacksam för alla tips.
/LarsP

Torbjörn … (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:23

Torbjörn Engström:

Hej Lars

Börja med att stänga inloppsventilen nere under drevet, anslut hamnens vattenslang på ventilen, öppna ventil och hamnvattnet och kör igenom ventilen ut i sjön, kontrollera genom att se ner under botten om det plötsligt "släpper" och kommer ut en massa skräp. Om detta inte hjälper så skulle jag satsa på att kylvattenkanal(er) är täta och då köra baklänges från termostathuset genom motor och pump till djön. Du kan rensa systemet med de olika kylarrensningsmedel som finns på macken/båttillbehörsfirmorna.

Torbjörn
Swen Wendrup (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:23

Swen Wendrup:

Hej Lars.
Är motorn koverterad till färskvattenkylning?
Swen W
Henrik Seger (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:23

Henrik Seger:

Hej Lars

Köpte själv en segelbåt med MD5 som visade sig ha kylarproblem och en vacumventil som "stänkte" mycket vatten. Båten hade eftermonterad sötvattenkylning. Vid normalbelastning så kom värmelarmet efter 5 till 10 minuter och motorn var då så varma att man knappt kunde lägga handen på den. Felet visade sig bero på allt för dålig sötvatten cirkulation.

Följande åtgärder gjordes för att lösa problemet:

1 Monterade loss termostat och kylvattenrör som går till motorn och tömde ur all glykol.

2 Rengjorde kylvatteninloppet efter termostaten med en skruvmejsel (hålet som sitter nedanför cylindern). Inloppet visade sig vara helt igen täppt och jag fick inte igenom något vatten alls. Sköljde därefter ut smuts genom att hälla vatten i utloppet (hålet som sitter på cylindern vid termostaten).

3 Tog loss vacumventilen där jag hittade ett impellerblad.

4 Kopplade om till sjövattenkylning.

Nu går motorn mycket bättre och kylningen fungerar perfekt. Mycket skräp kom ur motorn genom avgasröret.

MVH Henrik
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:23

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Man kan i en del datorer uppleva texten förvrängd i Henriks svar ovan.

Från den datorkunnige Rickard har jag fått denna förklaring:

Henrik, som har skrivit svaret, har sin dator inställd för en annan "textkodningsmetod", nämligen UTF-8 (Unicode Transformation Format 8-bit)

Detta är en ny standard som ska lösa problemet med att det finns fler tecken än vad som ryms i den ordinarie med följden att olika länder har problem med utländska tecken.

Problemet kommer sig av att det fortfarande är den gamla kodningen (Western ISO-8859-1) som används i dagligt bruk i Sverige och det kommer ta lång tid innan alla använder UTF-8 (om det inte hinner komma ännu en ny standard innan vill säga)

Du kan själv testa att, när du tittar på svaret i Internet Explorer, gå upp i menyn under "Visa -> Kodning" och ändra från din nuvarande kodning till UTF-8. Då kommer Henriks text se bra ut, samtidigt som all annan blir fel. Titta samtidigt hur många olika kodningar det finns. Vitsen är alltså att alla i framtiden ska kunna använda samma kodning.