Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Kyl kompr med låg energiförbrukning?

stefan:

Vill hitta ett 12 volts kompressor system som har så låg energiförbrukning som möjligt vid segling i Grekland. För att minska på energiförbrukningen så finns det kompressorer som kyler till sjövattnet via diskbänksgenomföringen, tex Isotherm. Har även sett att Frigoboat har en "keel cooler" till några kompressorsystem, det är en platta som monteras på skrovets utsida vilket då inte kräver någon cirkulationspump. Är det någon som har erfarenhet av Frigoboats system? /Stefan

Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:40

Gunnar S:

Monterade in Frigoboats keel-cooler våren -03 som ersättare för ett i det närmaste identiskt luftkylt aggregat som plockade luft från kölsvinet. Det är svårt att vara exakt men energiförbrukningen minskade i storleksordningen 40-50%. Framför allt i riktigt hett väder och varmt vatten (t.ex i somras i Frankrikes kanaler med en lufttemp på 38 och vatten 27)funkade det suveränt. Vi har ett stort (100 l)kylskåp som häller ut kylan varje gång dörren öppnas. Och dörren öpnades OFTA i kanalerna då kylda drycker och is stod högt på önskelistan! Trots detta gick kompressorn aldrig mer än 5-8 min med intervall på 15-20 min. Detta ger en dygnsförbrukning på mindre än 30A. I hemmavatten räknar jag nog med halva den förbrukningen. I en välisolerad box blir ju förbrukningen avsevärt lägre. Själva kylaren sitter ungefär 1,2 m under vattenlinjen på sidan av kölen och känns som en betydligt enklare lösning än vattenkylda genomföringar eller varianter där vatten pumpas runt med en elpump. Jag kan verkligen rekommendera detta kylaggregat. Dessutom har det fått jobba hårt. Det sattes igång maj -03 och stängdes först av i början av december samma år. Sedan startades det igen i april -04 och stod sedan ständigt på under vår långsegling (www.eilean.se) och stoppades först nu i december -05. Det blir ganska många timmar på knappt 3 år! Köp!