Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Kutterstag på 7/8 dels rigg

Janne:

Någon som har erfarenhet av att montera ett löstagbart kutterstag och backstag på en 7/8 dels riggad båt för att få bättre hårdvindsegenskaper? Jag tänkter mej en placering c:a halvvägs mellan förstagets infästning i masten och spridarna. Tacksam för tips.

Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 13:27

Hasse Svedberg medl 284511:

Är din tanke att föra segel på kutterstaget? Hur ser riggen ut i övrigt och vilken storlek på båt är det?

Hasse S


Janne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 13:27

Janne:

Ja, jag har tänkt mej att föra stormfock/hårdvindsfock på kutterstaget vid behov.

Rigg: Enkla bakåtsvepta spridare, diamantstag.

Storlek 26 fot.


Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 13:27

Hasse Svedberg medl 284511:

vi fortsätter väl till någon som vet mer hoppar in! Jag har funderat på ung det samma som du. Jag har visserligen mastheadrigg men saknar möjligheten att enkelt föra stormfock eftersom jag har rullgenua. Jag har ett inre förstag till spridarpartiet, men jag tycker det är litet kort. Det skulle alltså även för min del vara bättre om det satt ovanför spridarna. Det här diskuterades på forum för ett tag sedan.

Gäller det stormfock och inte tävling så är inte skotning för max höjdtagning mest väsentlig. Det är istället förmågan att hålla fart på båten genom den grova sjön. Det gör då inget om kutterstaget saggar litet. En stormfock i ditt fall är väl runt 5 m² och det borde väl din rigg klara utan backstag bl.a. med tanke på att du har kraftiga undervant.

Naturligtvis måste du diskutera det här med din riggtillverkare!

Hasse S