Hoppa till huvudinnehåll
Stefan Smoegen…
Senast inloggad: 2019-02-08 - 22:29
KR Segelmärke

Stefan Andersson:

Hej jag är stolt ägare till en Fin-Gal med segelmärke KR 987. Jag har sett allt från Bacchant till Vega med KR märke. Jag har i min ägo ett mätebrev ifrån 1967 som talar om att min båt då mätte in i RORC klass IV. Frågan som jag söker ett svar är vad är det som ger såpass olika båtar som Vega och Bacchant segelmärke KR? Tjära häslningar från Smögen Stefan

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:48

Hans Brolin:

Hej, I en gammal bok från 1964 står det:"... att den skall väga minst 2.5 ton och vara ansluten till erkänt segelsällskap." Så kraven för att vara KR är i princip en viktfråga (där det inte finns en övre gräns!). RORC Klass IV är en helt annan sak. MVH Hans
Stefan Smoegen…
Senast inloggad: 2019-02-08 - 22:29

Stefan Andersson:

Hej, då vet jag lite mer. Men nog fanns det fler kriterier än att väga mer än 2,5ton samt vara ansluten till segelsällskap? Du har inget namn på boken/författare till boken ifråga? Mvh Stefan
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:48

Hans Brolin:

Hej, Nix, inga fler kriterier. Boken är: Segelbåtstyper av Fred Bremberg och Staffan Seth. I "Sjösportens ord" av Yngve Rydholm från 1967 står det mera: "KR ... 2. segelmärke för båt som är registrerad som kryssare" sedan under kryssare står det: "En segelbåt kan hos Svenska Seglarförbundet registeras som kryssare och får då bokstäverna KR i seglet." En källa till du skulle kunna kolla är kanske just Svenska Seglarförbundet. De borde ju då kunna leta fram reglerna ur sina gömmor. MVH Hans