Hoppa till huvudinnehåll
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00
Kortvågssändare i båten

Martin Hinders:

Hej, jag skall installera en kortvågssändare i båten, en amatörradio. Enligt ICOM's anvisningar skall man ha minst 10m2 jordplan, kan vara på insidan av skrovet under vattenlinjen för att få kapacitiv koppling till vattnet. Nu funderar jag på om jag skulle lägga kopparfolien på utsidan istället, det vore troligen enklare.
Jordplanet skall bestå av 10cm breda kopparremsor 0,2mm tjocka, som läggs ut i rader med 10 cm mellanrum.
- Nu undrar jag, skulle det fungera att täcka kopparremsorna med gelcoat, eller kan jag råka ut för bekymmer som t.ex. galvanisk korrosion eller annat? Kan kopparn frätas sönder av Atlantvattnet?
Radions jordning för sändar/mottagardelen är separerad från spänningsmatningens jord.
Mvh, Martin

Ulf Bergenlid (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 02:45

Ulf Bergenlid:

Om den kapacitiva kopplingen är tillräcklig borde man kunna täcka kopparremsorna med gelcoat/topcoat. Den föreslagna tjockleken förefaller mig för liten för att få tillräcklig hållfasthet. Det borde inte vara någon risk för galvanisk/elektrolytisk korrosion om radions jord är skild från lågspänningssystemets -pöl. Har Du möjligen inte någon utanpåliggande metallköl som kan tjäna som jord?
Lars-Anders Westlin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 02:45

Lars-Anders Westlin:

Hej Martin!
Det blir nog inte så bra att ha ett sådant jordplan på utsidan även om det teoretiskt sett skulle fungera för själva trancievern. Kopparfolien kommer säkert att lossna så småningom och du får ökat vattenmotstånd. Det är riktigt att Du kan få en kapacitiv koppling till vattnet med att ha kopparfolier på insidan av skrovet men det finns en enklare och bättre lösning och det är att du monterar en sintrad jordplansplatta på utsidan av botten på skrovet. Den ska sitta så nära din antennavstämmare som möjligt annars får du radiofrekvent strålning, sk HF som strålar in i jordledningen och gör att hela din station blir spänningsförande vid vissa frekvenser. På följande hemsida kan du få en hel del råd: http://www.airmail2000.com/rfi.htm.

De sintrade jordplansplattorna kan man bl a köpa från de firmor som tar hem från Ital Nordic (www.italnordic.se/). Den största plattan de har har en ekvivalent yta på 30 kvadratmeter. Den är bara ca 30 x 10 cm och ca 15 tjock.

Dra 12V-ledningarna direkt till batteriet. Tvinna dem med en borrmaskin. Dra dem kortaste vägen, helst ned under vattenytan så snabbt som möjligt (för att skärma dem mot HF-strålningen från antennen).

Även om du har en stor järnköl att ansluta till ska du inte räkna med att det blir bra eftersom du förmodligen får alltför lång ledning ned till kölen. HF:en kommer då in i denna ledning.

Det är några av de viktigaste åtgärderna du bör vidta.

Om Du ändå får HF i trancievern får du vidta ytterligare åtgärder. Se då t ex artikeln enl ovan.

Lycka till!


Lars-Anders Westlin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 02:45

Lars-Anders Westlin:

Hej igen!

Swedish Radio Supply i Karlstad har en mycket enkel och instruktiv information om KV-radio i båt. Gå in på följande adress: http://ham.srsab.se/techtalk/HFmarin.htm.

Dom är i övrigt bra att handla behövliga grejer hos. De svarar också på frågor.

Hälsningar
Lars-Anders