Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Kondens

Åke R:

Jag har i min båt ett antal små fönster med en aluminiumram runt föstret, likaså två takluckor med samma typ av ram. Det är ett starkt och bra arrangemang men det är en nackdel och det är kondensen som bildas när det är kallare ute. Köldbrygga finns inte.
Är det någon som har ett fungerande recept för att ta bort denna obehagliga kondensbildning?

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 14:42

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Kan man minska fuktalstringen i båten?

Är det något mer än människor som alstrar fukt i båten? T ex kamin utan skorsten, fotogenlampa, stearinljus, spis eldad med fotogen gasol eller dylikt.

Kan ventilationen ökas så alstrad fukt lämnar båten i stället för att kondensera?
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Det framgår inte under vilken årstid problemet föreligger.
När man vistas ombord alstras värme och eftersom varm luft kan bära högre grad av fuktighet så bildas kondens när denna fuktiga luft avkyles mot tex metall.
Ett tips är att lägga en upp-o ned-vänd låg låda över skylight, gärna med plexi som botten för ljusinsläpp. Vintertid leder detta till mindre kondesdropp i båten samt att skylight skyddas mot issprängning om vintertäckningen inte är heltäckande.
Åke R (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 14:42

Åke R:

Det har ännu så länge varit under tidig vår och sen höst då yttertemperaturen varit låg och båtvärmaren används. Sommartid är det inga problem med rutramarna. Problemet är att i dessa fönsterramar finns ingen köldbrygga utan aluminiumet går runt från yttersida till insida av skrovet och är det då kallt så kondenserar den varmare luften ut på de kalla aluminiumytorna. Principen står klar för mig men min fråga är om det är någon som lyckats göra något smart arrangemang för att förhindra fukten nå fram till aluminiumramarna. Fönstren och takluckorna liknar Lewmars men där är jag inte säker på fabrikatet.
Detta med lådan var ett tipps, tackar.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 14:42

/// Patrik:

Pröva att skapa "dubbelglas" vid fönster och ventiler. Ett sätt är att göra dem av 1 mm lexan som du kan klippa med vanlig sax och fästa dem med kardborre på aluminiumramarna, sätt dock den mjuka delen av kardborren på fönsterramen och den som "fäster" på lexandelen.
Högt & fort /// Patrik
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 14:42

Hasse Svedberg medl 284511:

Jag tänkte på att det kanske skulle kunna gå att isolera ramarna med någon tjockare tejp. T.ex. en dubbelhäftande som har ett skumplastskikt emellan två häftande ytor varvid skyddstejpen får sitta kvar på den yttre.

Kanske inte så snyggt och beroende på hur profilen ser ut. Men relativt lätt att ta bort om den inte får sitta för länge och isoleringen är förmodligen tillräcklig.

Ett problem är att man gör en punktåtgärd så finns ändå fukten kvar och kommer kanske att falla ut på glaset i stället.