Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Kompass för stålbåt

Sven i Köping:

Min fjärrkompass har lagt av och jag funderar på att köpa en vanlig magnetkompass med kompensatorer till min motorbåt i stål (Steel Lady). Någon som har erfarenhet av funktionen hos en sådan. Det låter som näst intill omöjligt att kompensera för alla magnetiska störningar inne i styrhytten på en stålbåt?

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

På handelsfartyg har man aldrig en magnetkompass i en styrhytt av stål.
Man ställer kompassen uppepå styrhustaket och helst byter man en del av taket,däcket mot en omagnetisk plåt, t ex lättmetall. Jag har haft båtar av stål med fjärröverföring från kompassen som suttit i masten.
Det är möjligt att det finns bättre vägar i dag så jag hoppas på flera svar.
Ulf
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 16:57

Stefan:

Hej. Det här är inte vad du är ute efter, men jag vill berätta om min lösning åt dej och andra som läser detta.
När jag byggde min stålbåt så skaffade jag inte en kompenserbar kompass, utan jag köpte en autopilot (Simrad AP 21) och den har inbyggd compass. Den var förståss dyrare men jag skulle endå ha en autopilot och jag sparade ju då den vanliga kompassen pris. Auto piloten har en automatisk kompass compensering. Man behöver bara köra i en cirkel åt styrbord 1,5 varv så är compenceringen utförd. Efter detta behövs ingen deviationstabell för det oterstående felet har ingen betydelse. Kompassgivaren sitter inne i båten på ett skott av plyvood och avståndet till närmaste metall är 0,5 m. Enda nackdelen jag kommit på är att man inte får ha mobiltelefon i fickan när man befinner sej nära kompassgivaren. Hälsn Stefan
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 16:57

Hans Svedberg:

Lite beroende på hur man använder sin båt, men kan man inte räkna kompassen till avdelning reservinstrument? Har man GPS (köp en till i reserv) så har man tillgång till kurs över grund (COG) så snart man gör fart i förhållande till botten.
Någon kanske invänder att man behöver en styrkompass, men som sådan spelar deviationen ingen roll eftersom man styr en kursvinkel vars gradtal inte behöver vara detsamma som önskat COG. (För övrigt ska man alltid styra på yttre referenser.)