Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
kärva bronsmuttrar

Thomas Michélsen:

Kranen till genomföringen, modell kulventil, har ohjälpligt kärvat ihop. Men hur få loss den? Jag tänker byta både kran och själva genomföringen. Nu ber jag om tips om hur jag lossar muttrar som håller genomföringen, respektive kran. Allt sitter som berg. Materialet i rör och muttrar ser ut att vara traditionell brons. Jag vill helst skruva bort det, alternativet bågfil känns inte lockande.
Thomas Michélsen

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:24

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

Du måste ha ett verktyg som hindrar genomföringen att vrida sig, ett rör med urtag för klackar i genomföringen eller i enklaste fall ett plattjärn. Arbetet utförs bäst av två personer, den ene utanför båten.
Henke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:24

Henke:

Jag håller med föregående skrivare, ni bör vara två. Men innan du går loss med bytet rekommenderar jag dig att pröva med att spruta in ordentligt med oxidlösare/smörjmedel, typ 5-56, och vänta någon dag, därefter motionera kulventilen försiktigt, upprepa osv.
Bågfilen är snabbaste metoden eftersom grejerna verklige sitter som berg.
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Det låter inte klokt men Coka Cola kan lösa problemen. Det lär vara fosforsyra i den som hjälper.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:24

Björn Johansson:

Jag valde den brutala metoden.

Jag fick låna två skiftnycklar i 100 cm klassen.
Med dessa lyckades jag få rotation på genomföringens låsmutter på insidan av skrovet. En av nycklarna som mothåll.

Då föll hela paketet med genomföring och avstängningskran ut en liten bit, men fullt tillräckligt för att jag kunde gå lös på genomföringen från utsidan med vinkelslipen.

En väl i vatten indränkt trasa lades runt genomföring och kran på insidan skrovet som värmeavledare, men den yttre delen som jag kapade loss blev alldrig varamare än att jag kunde hålla den i handen.

Sedan var det bara att peta in genomföring och gå till båttillbehörsaffären för att köpa nya fräscha grejer!

Vid undersökning idag på de gamla genomföringarna så visade det sig att man inte använt gängtejp, utan någon form av pasta i gängorna... det satt i hop som om det vore svetsat...

Bj.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:24

Seawolf:

Jag har i ett liknande fall fått loss muttrar och ventil från genomföringen genom att köra med en varmluftspistol mot delarna.

Lägg våta trasor på plasten runt genomföringen för att den inte skall bli för varm.

Värmen mjukar upp diverse tätningsgeggor en del och kan hjälpa betydligt.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 17:24

Magnus:

Jag har bytt 8 st genomföringar i år med liknande problem. Jag använde mig av en rörtång till att hålla i den gängade delen av genomföringen och en fast nyckel till muttern. Jag hade tillverkat ett mothåll men dom små klackarna på genomföringar kick sönder vid belastning. Jag köpte den ohyggligt stora nyckeln på biltema för 79-.