Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Kallstarter

Bo-Inge Nilsson:


Jag har en VP MD6B som alltid varit lätt att starta oavsett om den varit kall eller varm. I år är den dock mycket svår att kallstarta. Dessutom är det hårda dieseldunk som varar ca ett par minuter innan motorn blir lite varm numera väsentligt förlängt och kan även uppstå tidvis då motorn är varm. Denna företeelse uppstår ju annars endast då man startar t ex värmaren och motorn har behov att ladda.

Jag har rengjort och provtryckt spridarna. Inget läckage förekommer. Motoroljan ser fin ut.

Det enda som är nytt i år är att jag har bytt till ett RACOR-filter (CAV-filter) som påstås ta bort >99% av allt vatten, mot ca 60% för många andra fabrikat. Filtret demonsterades på båtmässan. Dessutom har jag i bränsletanken tillsatt SOLTRON (rengör bränsle och tank) och RACOR DIESEL BIOCIDE (dödar mikroorganismer). Kemikalierna har samma återförsäljare (A-filter) som RACOR-filtret. Det är som sagt enda förändringen jag gjort och jag tror knappast att byte till ett annat filter kan ha åstadkommit problemet med kallstart. Filtret tar f ö flöde upp till 75 LPH.

Så min fråga är då: Har någon tips om vad det kan vara. Varmstarter är det absolut inga problem med.


seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Min första känsla är att det finns vatten i bränslet. Det kan naturligtvis även vara så att kemikalierna löst avsättningar i tanken men det borde framförallt ha satt igen filtren
Hälsn
Ulf
Ophelia
Senast inloggad: 2023-11-06 - 16:38

Heinz Albrecht:

Jag har samma kallstartproblem med min MD6B. Den fungerar perfekt när den är varm och startar fin i Juli-månad. Övrig tid behöver jag startgas.
Jag har haft hela topplocket på översyn. Nya ventiler, kontrollerade spridare. Nu misstänker jag att det är dags att byta kolvringar. Har någon ett förslag till enklare åtgärd ?
"Bjorn ag… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:09

"Bjorn again":

Om kolvringarna är kass brukar det avslöjas på att båtens akterspegel är sotig samt att oljeförbrukningen är hög.
Kompressionen kan ju bli låg också...

Bj.
Henrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:09

Henrik:

Det är inte så enkelt att du har dålig snurr på startmotorn (dåligt batteri) och att det är därför som generatorn måste ladda under längre tid och ger hård gång på motorn?

/H