Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Isolering av skrovet

Björn Johansson:

Jag har nyss rivit ur all inredning i ruffen ur min 20 år gamla Nimbus. Skall så småningom "tapetsera" med nytt modernare material.

Jag funderar också på att isolera skrovsidorna på något vis.

Tips emottages tacksamt på isoleringsmaterial, lämpligt lim samt inköpställen i göteborgstrakten.

Jag vet att frågan varit uppe tidigare, men hittar den inte nu.

(Bilden föreställer förpiken innan "saneringen")


  Klicka för bild eller dokument

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Ett förslag är att limma/skruva ribbor vertikalt utmed skrovsidan (såga igenom ribborna till 80% på massor av ställen så går de lätt att böja dem utmed skrovsidan). Sätt ribborna på lagom avstånd (vad som är lagom får du själv bedömma). Limma sedan liggunderlag med kontaktlim (som är anpassat till denna typ av material) mellan dessa ribbor. På insidan mot ruffen skruvar du sedan horisontella ribbor i passande träslag.

Snyggt, tåligt, funktionellt och inte vråldyrt. Vill du ha en ljusare ruff så är teak inte det bästa valet utan du bör då välja något ljusare träslag.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Isoleringsmaterial typ liggunderlag kan bl a köpas hos Galant Plast i Göteborg. Tänk på att även andra ytor än skrovsidor kan isoleras. Där kanske det är bättre med en flexibel matta. Garnerar man med fastskruvade ribbor så tänk på att allt bakomliggande bör vara i mörk nyans eftersom springorna emellan ribborna annars lyser igenom.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:17

Björn Johansson:

Tack för svaren!
Jag har kollat med "Galant" samt på billiga liggunderlag hor Överskottsbolaget, väljer troligtvis det senare.
Jag har av flera fått tipset att använda vattenbaserat kontaklim, och då strka detta på enbart skovsidan. Förutom att det då går att efterjustera materialet litet innan limmet härdat, så sparar den vattenbaserade varianten en hel del hjärnceller.
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:17

Lasse L:

Köpte från Sundolit fabriken i Vårgårda liggunderlags liknande plast, 2dra sortering, fanns i olika tjocklek och kvalite.
Du bör ringa först det är inte alltid det finns på lager.
Pontus Claesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:17

Pontus Claesson:

Lasse L: Vad kostade det på Sundolit? Och vilken av alla deras olika mattor använde du? När de fick reda på att jag inte behövde en hel rulle på 80 m2, tyckte de att jag skulle vända mig till Gallantplast i gbg.

Björn Johansson : Vad fick du ge för liggunderlagen?

Själv har jag hittat en butik som säljer betongtäckmatta, vilket är i princip samma som liggunderlag, slutna celler och allt. De tar 1.978:- ink moms för en rulle på 100m2. Fri leverans, i alla fall till Göteborg där jag bor.

Själv behöver jag bara ca: 20m2. Någon som vill köpa in sig?

/Pontus

Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:17

Erik:

Varför ska kontaktlim torka innan man limmar fast den på materialet??

Hur fungerar kontaktlim??