Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Isolera värmeslangar?

Kenta:

Det brukar stå i båttidningarna att man skall isolera sina slangar till varmluftvärmaren, i mitt fall en Ebersprächer. Men vad isolerar man med? Det kanske finns originaltillbehör i form av isolering men detta är säkert dyrt med tanke på hur många meter slang man har. Är det någon som har tips på något bra, värmetåligt att isolera med? Som både isolerar och är smidigt att dra i trånga utrymmen och på böjda slangar. Har funderat på heltäckningsmatta.

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 14:54

Seawolf:

VVS-företag brukar ha skumplaströr som är slitsade så man kan fläka dem över luftslangarna och sen tejpa eller limma ihop dem. På detta sätt kan du få betydligt mera värme till ruffen som inte förloras under kojerna.
swi.net (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 14:54

swi.net:

Utan att säja emot Seawolf vill jag framföra ett alternativt argument. Med rätt slangdragning kan själva slangvärmen också göra nytta. Själv har jag isolerat slangarna i alla "onödiga" utrymmen, men under kojerna ligger slangarna oisolerade. Med rätt ventilation av utrymmet under kojen (öppningar både i kojbottnet och sidoskotten) hjälper värmen från slangarna till att motverka kondens, vilket brukar resultera i en torrare och trevligare båt på morgonen. Visst, man förlorar en del i direkt värme (utblås), men samtidigt innebär minskad kondens/fukt att också behovet blir mindre. Nyttan av detta är dock naturligtvis i hög grad beroende av båttyp och hur slangarna dras.
ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 14:54

ted:

Besök en ventilationsfirma dom säljer en färdig strumpa med mineralullisolering och en ytterstrumpa av plast avsedd att dra på ventilations rör/slang
Bifogade filer
Johan Lindholm (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 14:54

Johan Lindholm:

Hej! Jo, värmer försvinner ju faktiskt ingenstans utan värmer under kojer etc. utom på sådana avsnitt där rören löper i förvaringsboxar tex. ute i sittbrunnen. Angående skumplaströren (skummad polyeten)är de säkert helt ok men smälter och brinner bra. Vill man ha ett brandsäkrare material så är skumplast av typen Armaflex etc. att föredra. Detta köps oftast på rulle i VVS-affärer och är lätt att limma med kontaktlim.
Johan F (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 14:54

Johan F:

Armaflexisolering är ej lämpligt då den åldras när den utsätts för värme armaflex är till för att issolera kalla ledningar. i tex. kylsystem
Johan Lindholm (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 14:54

Johan Lindholm:

Hej! Jo, det stämmer att "Armaflex" hårdnar i hög värme. Tror dock inte att det händer i nämnvärd utsträckning eller alls på en båtvärmares rör vid yttemperaturer under 50°C. I mitt hus som är byggt 2001 har alla vattenrör (koppar) isolerats med dylik isolering (handelsnamn Eurobatex samt Rubaflex). Endast på rören från värmepannan till shuntventil (70-90 °C !)har isoleringen hårdnat innerst närmast röret. Även här är ytan på isoleringen mjuk och flexibel. H. Johan L.