Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
hydraul styrning

Björn Ravn:

problem med min styrning måste veva två till tre varv innan båten svänger båda hållen lika motorseglare Jonhsson 30

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:40

Björn Johansson:

Har du luftat av styrningen?

Avluftningsnippel sitter på hydraulen, samt påfyllingshålet i rattpumpem.
Beskrivning på hur man gör finns i manualen, om du inte har den kan jag berätta...

Probelemt du beskriver kan också bero på att det fattas olja i systemet, men jag tror snarare det är luft i systemet (det ena behöver ju liksom inte utesluta det andra).
Men kolla alla kopplingar så att du inte har mågon läcka någonstans, för säkerhets skull.

"en annan Björn"
Björn Ravn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:40

Björn Ravn:

har tyvär ingen manual. men tycker det är knepigt att det är lika många varv båda håll och att det håller trycket tills man vrider ratten åt andra hållet.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:40

Björn Johansson:

(Jag har också svarat via e-post)

Det kan ju vara något annat fel också, men prova först att avlufta systemet.

Ungefär så här är det för Sleipners hydraulstyrningar:

1 Öppna påfyllningslocket på rattpumpen, kolla oljenivån.
Fyll upp om det behövs. Det finns speciell hyraulstyrningsolja att köpa, men troligtvis går det lika bra med vanlig hydraulolja.
Vrid ratten till båda ytterlägena några gånger. Varning, det kan bli söligt, håll en trasa inunder. Vrider du för häftigt kan det stänka ordentligt (om oljenivån är hög).
Efter detta skruvas påfyllningslocket på igen.

2. Tag hjälp av en medhjälpare. Placera denne vid ratten.
Placera dig själv vid hydraulen. Öppna en av avluftningsnipplarna (det finns en i var ända av styrhydraulen), håll en liten burk under, låt medhjälparen vrida ratten år ena hållet, stäng nippeln, öppna den andra nippeln, vrid åt andra hållet, upprepas tills det bara kommer olja och ingen luft. Du får experimentera eller fundera ut vilken avluftningsnippel som är bb resp. sb styrutslag.

3. Ev. får du fylla på olja i rattpumpen under arbetets gång.

Kolla också alla anslutningar så att de är torra och inte läcker, kolla också hyraulslangen/rören av samma anledning.

Förfarandet är ungefär det samma som när man luftar bromscylindrarna på personbilar!

Hoppas att detta kan vara till hjälp!

Men som sagts, det kan ju vara något annat fel också, men det kostar ju inget att prova med en avluftning först.

Mvh Björn J.