Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Hur koppla bäst? Laddning, fördelning osv.

Pelle:

Följande lösning finns i båten idag:

Motor MD2030 med originalgenerator. Har inte lusläst schemat men efter en snabb koll i båten tycks laddningen gå direkt till startbatteriet, samt via en diodavskiljare till förbrukning. Lösningen är inte bra, laddar bara c:a 20A även om man plockat ut c:a 100Ah (ur en 290Ah bank). Borde ladda betydligt mer. Dock är spänningen för låg - beror troligtvis på fördelaren.
Hur som helst..

Tanken har varit att byta till ett skiljerelä som då monteras i anslutning till batterierna (idag sitter diodburken i motorrummet och batterierna under styrbord salongssoffa).

Men.. Håller också på och monterar ett ankarspel i fören (1000w) och detta kommer dra upp till c:a 100A vid normal last. Jag vill helst koppla spelet på startbatteriet (dom är ju gjorda för höga strömuttag medans förbrukning inte är det). Självklart kommer jag enbar köra spelet med motorn igång, men det innebär isåfall att grupperna är ihopkopplade - över ett relä som normalt är specade runt 75A.

Så - ska man köra vidare med diodskiljning eller hur löser man det enklast? (Visst, en brytare på manöverspänningen till relät är ju en sak, men en vacker dag glömmer man att slå ifrån den, och sedan slå till för att få laddning).

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Bavaria 36/2 -04

Lars Björkman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:34

Lars Björkman:

när det gäller batteriladdning med MD2010-2040 och original generator med skilje diod så måste generatorn känna av batteri spänningen direkt på batteriet alltså efter skilje dioden. Generatorn kommer då att kompensera för spännings fallet över densamma ( oftast ca 0,7 V). Om man har känsliga apparater som inte tål den högre laddspänningen uppströms dioden så finns en annan lösning med skiljerelä och som inte ger något spännings fall. Vilken lösning som är bäst och mest pålitligt råder delade meningar och beror på vem man frågar, särskilt som det numera finns diod bryggor med mycket litet spänningsfall.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:34

Pelle:

Jo, jag vet om att det finns en "givarkabel" för kompensation. Men om jag inte minns fel från när jag tittade på installationen så känner denna spänningen på startbatteriet (vilket tydligen inte är kopplat via dioden).

Således, om jag kopplar om detta så kommer startbatteriet gasa misstänker jag.

Dessutom är originalinstallationen gjord med 95mm² kabel till startbatteri (samma som matar startmotorn) och 10mm² till förbrukare (dioden sitter som jag skrev i motor-rummet).

Av den anledningen tycker jag det verkar vettigare att antingen flytta dioden till batteri-banken, alt. ta bort den helt och ersätta med skiljerelä

- Men.. Vad är lämpligast om man nu har ankarspel? (Tycker att diod känns bättre så man slipper ta ström från förbrukarbatterierna till detta). Räknar dock inte med att spelet skall dra mer än c:A 40-60A i snitt vid bruk, och det borde nästan generatorn klara av att försörja då.

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Anders Jangö (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:34

Anders Jangö:

Reläseparatorerna från Delab har en extra ingång (åtminstone någon av dem) som kan kopplas så att reläet öppnar just när ankarspelet (eller någon annan "stygg" förbrukare!) går, rätt smart.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:34

Seawolf:

"Battery Brain" är en manick som tål startmotorström och t.ex. ankarspelets ström. Den monteras direkt mellan batteribanken och resten av båtens el inklusive generator och startmotor. Alltså en enda batteribank ombord.

När den detekterar en spänning under 11.65 volt (Urladdat till 90%) under några sekunder stänger den av batterierna från resten.

Dessa 10% (som ju för t.ex. tre batterier motsvarar ett batteri med 30% kvar) räcker för att starta motorn, och det finns en manuell förbikoppling för denna situation.

Fördelarna med arrangemanget är att alla batterier i båten laddas och urladdas solidariskt. Genom att alla batterierna samverkar så klarar 2 eller fler parallella baterier att både starta motor eller köra ankarspel utan alltför besvärande toppströmuttag på de enskilda.

(I stället för att generatorns laddningsrelä via dioder eller skiljeräer skall försöka lösa problemet att ett startmotobatteri är fulladdat och resten urladdade, för att inte tala om att fritidsbatterier och startmotorbatterier har olika laddningsdata)

Vidare hindrar 'Battery Brain'-lösningen även den vanligaste dödsorsaken för båtbatterier, nämligen slarv med avstängning då man lämnar båten, med åtföljande långvarig djupurladdning.

Jag har således provat denna lösning en säsong nu och det fungerar utomordentligt. Och man behöver inte släpa på ett tungt startmotorbatteri som nästan inte används.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Kan Seawolf tala om vad Battery Brain kostar, mer info och var den kan köpas?

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:34

Seawolf:

Det kan finnas flera som ochså säljer denna minick. Priset är c:a 1000:- plus moms.

Det finns i princip flera varianter, men jag vet inte vilka av dem som Rindab säljer. Man behöver bara den allra enklaste. Finesserna utgörs av fjärrkontroller mm. som man inte behöver.
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 09:34

Ariane:

Pelle!
Jag tror att Du kan hitta en lämplig lösning på Odelco's hemsida. http://www.odelco.se/odelco.html Produkter/ "laddningsfördelare". Det går att handla direkt utan att passera en underleverantör och grejorna är avsedda att sitta i marin miljö.
Hälsn /cmw