Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
Hur få bort toalukt från toan?

Kenneth:

Hur blir man av med den toalukt som finns i toalettutrymmet på vissa båtar. Även fast allting till synes är rent och fint så kan man ändå känna en viss "toalukt".


Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Ernst Blixt, sekr i BTN:

Det finns likartade frågor i detta Forum. Sortera på Ämne och se Skrov och däck.

Det finns likartade frågor i www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Skrov och däck.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Björn J.:

Jag förutsätter att ditt toautrymme har en bra ventilation, annars så får du ju börja där.

Jag har kompleterat Electroluxventilen i taket med en vanlig datorfläkt, detta ger litet "turboeffekt" åt ventilen och vädrar effektivt bort den dåliga lukten.

Jag har läst om en ozonalstrare som också skall ta bort dåliga lukter, men jag har själv ingen erfarenhet av någon sådan.

Bj.
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Ernst Blixt, sekr i BTN:

Angående svaret från Björn J. 2004-10-06.

Ozongenerator av två olika styrkor behandlas i artikeln
"Ventilera mera så slipper du mögel". Den finns på
www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Miljö.
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Curt Norstedt:

Som kemiingenjör skulle jag vilja tillfoga följande:

De ämnen som luktar i exkrementer är organiska föreningar och kan som sådana gå i lösning i organiska material som t ex plast och gummi. I så fall diffunderar de långsamt vidare och når så småningom i det här fallet rörets eller slangens utsida och går ut i omgivningen. Vissa lukter detekterar näsan även i utomordentligt små mängder.

De plaströr som eventuellt finns på stolen torde vara säkra men det finns alltid skäl att vara misstänkssam mot den gummislang som vanligen förbinder stolen med utlopp eller tank. Byta slang och byta till rätt sorts slang borde därför vara en första åtgärd.

Ozon är ett starkt oxidationsmedel som angriper och bryter ned organiska material, d v s också många vanliga lukter. Men även om lukten således i det här fallet skulle försvinna tar ozonet inte bort orsaken till lukten - diffusionen genom slangen kommer att fortsätta och efter ett tag luktar det som tidigare. Samma sak gäller f ö for mögel - ozonet dödar mögel men finns eftersom näringen för möglet finns kvar kommer efter en kort tid mögel att växa på nytt.

Slutligen, man bör vara försiktig när man arbetar med ozon eftersom det också är skadligt också för människor och djur
Kenneth (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Kenneth:

Jag hade för ca 10 år sedan en segelbåt där det fanns en "envis" toalukt. Jag försökte det mesta; bytte slangar till diffusionstäta, rengjorde med klorin, tvättade väggarna med klorin, skruvade bort en vägg för att kunna tvätta baksidan med klorin och sedan lacka ytan, bytte toalett. Men lukten fanns kvar! Det fanns ventilation i utrymmet.
Jag undrar: Kan det finnas något konstruktionsfel då man installerar toa/septitank i en båt? Jag menar alltså någon typ av tankevurpa som bygger på att toalett/toautrymme/septitank hamnar fel och inte "lirar ihop" med påföljden att det börjar lukta?
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Curt Norstedt:

Hej Kenneth,

Jag skulle vilja peka på möjligheten av att det fanns plastmaterial i systemet och att lukten bitit sig fast i detta. Som jag nämnde ovan löser sig lukter och migrerar, vandrar, i nästan alla typer av plast. Hemma i köket har de flesta lagt märke till fenomenet: en plastburk som vi förvarat t ex sill i, är nästan omöjlig att diska så ren att lukten försvinner. Lukten har löst sig i plasten.

Det är kanske därför som toalettskålar nästan alltid är keramiska.






Kenneth (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Kenneth:

En följdfråga till Curt; Om det är så att lukten "vandrat" in i plasten så borde den med tiden också kunna vandra vidare ut i omgivningsluften för att till slut en vacker dag vara förenad med universum! Det jag menar är att om man fixat till grundfelet, låt oss säga dåliga slangar, så borde problemet sakta men säkert lösa sig själv(d.v.s om man inte tillför mera lukt).
Vet någon var man får tag i dessa ozon-alstrare som omnämns och till vilken kostnad?
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Curt Norstedt:

Hej Kenneth,

Javisst vandrar den vidare. Det kan man också märka på plastburkarna hemma i köket - lukten försvinner så småningom om man inte på nytt använder dem för starkt luktande mat.

Med mitt inlägg ville jag bara peka på att det inte är enbart gummislangar som släpper igenom lukt utan också många plastmaterial. Och förloppet är detsamma.
Ingemar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Ingemar:

Har testat med att byta slangar o div.olika rengöringsmedel. Det enda som funkar i min båt är att efter varje gång jag lämnar båten så spolar jag igenom sötvatten genom systemet o häller i lite sanervätska somm får stå kvar i septitanken.All lukt försvinner efter ett tag.
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Lars:

Angående plaster och luktvandring. Jag har lärt mej att de plaster som man bygger en båt av är olika täta. Minst tät är polyseter, sedan iso-poyester, vinylester, och tätast är epoxi.

Bygger man en diseltank räcker det med iso-poyester, men hur är det om man vill bygga en holdingtank till toa? Är någon av plasterna tillräckligt tät? eller måste man göra tanken i metal? Kan man bygga tanken i polyester och sedan bara måla den invändigt med epoxi? I så fall finns där fler plaster t.ex. polyurutan. Hur tätt är det?
Thomas Kronlund (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 00:34

Thomas Kronlund:

De flesta har ju en pump för att tömma holdingtanken Vad man glömmer är att pumpmembranet i pumpen INTE är diffusionstät.