Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
Hur blandar man gelcoat

Kenneth:

Då man skall laga småskador på plastbåtens däck eller skrov kan man använda sk. gelcoatspackel av rätt kulör. Det som är svårt är att kunna blanda till dessa små mängder gelcoat och härdare till rätt förhållande. Man skall försöka få till en 2% inblandning av härdare men mina försök brukar resultera i för stor andel härdare och då uppstår lätt krakeleringar i den reparerade ytan.
Är det nåbon som har et bra tips på hur man blandar dessa små mängder till rätt förhållande? (man kan ju göra det enkelt för sig och använda hela tuben gelcoat och härdare på en gång men det är inte speciellt ekonomiskt)

Hasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:55

Hasse:

Jag brukar använda mig av spruta som används inom vården. Har du ingen i bekanskapskretsen som kan fixa fram en spruta på 10ml(utan nål)?
Då får man perfekta blandningsmöjligheter.

Jag brukar blanda 1½% för då hinner man jobba innan det härdar.

Ha det.
Ingemar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:55

Ingemar:

Blir det inte problem med sprutan om gelcoat och härdare finns på tub?
Jag som inte har någon spruta räknar så här:
Antag att gelcoatsträngen man klämmer fram ur tuben har en diameter på 8 mm och härdaren 2 mm, då blir varje längd gelcoat 16 gånger volymen av samma längd härdare. Alltså klämmer jag ut en tredjedel så lång sträng av härdare som av gelcoat så blir det runt 2%. Dålig precision, javisst, men det är enkelt. Och det är ju lätt att minska lite på härdaren om man vill.
Hasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:55

Hasse:

Ingemar.
Finns det gelcoatspackel med rätt kulör på tub? Om det finns berätta vart för det vore kanonbra.

Med vanligt spackel på tub brukar man göra ungefär som du beskriver.

Ha det.

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:55

Tomas:

Har aldrig provat, men ibland funderat på om man kan använda en modern, elektronisk våg ? Kanske till och med en vanlig köksvåg ?

Väg behållaren -- nollställ sedan vågen.
Häll i och väg celcoaten -- och räkna ut mängden härdare -- nollställ igen.
Häll i härdaren.

Visserligen ger volymprocent och viktprocent inte exakt samma resultat, men det duger nog.

Är det nån som provat ? Själv kisar jag med ena ögat och höftar till på ett stort ungefär ...

Ingemar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:55

Ingemar:

Nej, jag har inte sett olika färger på tub, men tolkade Kenneths fråga som att han använde tub. Intressant problem detta med flytande härdare, man kunde ganska lätt mäta volymen av en droppe härdare och sedan använda den som enhet för att mäta upp gelcoat. Fast nu har jag kanske spårat ur.
Ulf Bergenlid (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:55

Ulf Bergenlid:

Om det är fråga om små mängder kan vägning på ex.vis en brevvåg vara ett bra sätt att få rätt blandningsförhållande, viktsförhållandet är i regel nära lika med volymsförhållandet. Om komponenterna är tunnflytande är det enklast att använda ett mätglas.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:55
Kan man använda biltema härdare samma som till glasfiber spackel??
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:55

Gelcoatspackel rinner inte. Om man smetar ut klicken till ett jämnt lager med 5 cm diameter, och sen trycker ned en cirkulär pinne så det blir ett "hål" på 5 mm så har hålet c:a 1% av volymen av klicken, om man fyller härdare till samma höjd som klicken. Gör man ett 7mm "hål" så får man 2%.

Vill man blanda mera så vbred ut klicken till 10 cm diameter, och använd hål på 10 mm. (1%) eller 14mm (2%)

/Magnus