Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-09-20 - 14:31
Hur bearbetar amatören rostfritt stål?

Georg:

För några år sedan lästa jag en artikel hur vi med enklare verktyg och maskiner enklast bearbetar rostfritt stål. Jag tror den publicerades av SXK. Är det någon som känner igen detta och kan hänvisa till var jag hittar artikeln. Just nu gäller det för mig att borra upp 3,5 mm hål till 4,5 mm, 16 stycken. Jag vill ju inte bryta av borret eller köra fast.

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

När jag skulle byta en rostfri kölskenan 20 x 6 mm frågade jag leverantören om hur hålen enklast skulle borras. Har du tillgång till flera borr, välj ett borr med "grepp". Efter att provat 8 olika nya borr ( SKF ) hittade jag ett borr som "grep". Borrade med låg fart och skärolja, 25 hål utan problem. Att borra upp, låg fart, hårt tryck, vinkelrätt, skärolja. "Biter" inte borret direkt byt borr.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Syrafast "kallhärdar " om man bearbetar det plastiskt. Dvs, om ett borr bara slirar runt i hålet utan att skära, vilket ett slött borr gör, så blir ytskiktet i godset så hårt att det är svårt eller omöjligt ens för ett vasst borr att skära därefter. Med hårt tryck, SAKTA rotation och som Lasse L skriver, ett borr som "greppar" dvs skär spånor omedelbart och användning av skärolja eller skärpasta så brukar det funka. Det svåra är att med en handhållen borrmaskin få tillräckligt tryck, särskilt med en klen borr som går av vid minsta snedbelastning. Man bör därför skaffa eller låna som minimum någon slags "pelarborrfäste" för handmaskinen eller köra i en riktig pelarborrmaskin.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Georg:

Tack för de goda råden. Nu blir det att köpa de goda borren... Saknar dock fortfarande artikeln, eftersom där även fanns tips om hur man bockar, sågar rf m.m.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Georg:

Har av en god vän fått reda på att artikeln fanns i RODERBLADET, som ges ut i Göteborg. Numret kom sannolikt ut vintern 1999/2000
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tomas:

Hos välsorterade järnhandlare brukar det finns 2 eller 3 olika kvaliteer på små borr. De bättre kostar betydligt mer än de vanliga. Fråga vilken sort som är lämpligast för hårda material, för rostfritt. Vanligen måste man köpa dem styckvis, det brukar inte finnas "snurror" eller små boxar med de bättre borren. Såga med bågfil gör man på samma sätt -- blad för stål, olja eller skärolja och långsamt. En massiv 25 mm propelleraxel sågar man på några få minuter, ett rör på nån minut. Använd inte gärna vinkelkap, värmen förstör rostfriheten.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Det var mycket riktigt en artikel i Roderbladet. Via outgrundliga vägar har jag sakffatden, och om Roderbladet kan acceptera det skall den läggas upp under BTN:s artiklesidor
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lågt varv, högt tryck och konstant synlig olja vid skären gör det hela lite förlåtande. Dvs lite snedbelastning blir inte katastrof. Jag använder gärna en stegborr då denna styr fint, har borrat en hel del i rostfritt med min Jula-stegborr med batteridriven skruvdragare i flera år och den funkar kanon fortfarande.

Men glöm aldrig:
Lågt varv
Högt tryck
Gott om olja (kladdigt jobb)

Låt aldrig det rostfria ändra färg genom för hög temp, för då ändras strukturen i materialet och det blir hårt som diamant!
 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Jag borrar ofta i rostfritt på jobbet och instämmer med ovan talare, dock kan man borra ganska snabbt (läge 2 av 2) på en hederlig batteriskruvdragare av märket Milwaukee c14. Upp till 4mm borr klarar du på läge 2 om du borrar enstaka hål. 5-6mm borr kör du med en tredjedel av "avtryckaren" intryckt på läge 2 alternativ ställer du om till läge 1 och har full gas. Allt över 6mm borr kör du på en tredjedel av "avtryckaren" intryckt på läge 1 och sprayar på skärvätska mellan varje hål. Förborrar du så kommer borren att slitas mer, så förborra med 3mm och sen dunkar du på direkt med 10mm borr. Var varsam med trycket om du har förborrat annars knäcks "borrskären" väldigt lätt. Använd mycket kraft om du borrar större hål (dvs över 7mm) och med mycket kraft menar jag hårt tryck (ungefär lika mycket som du får använda för att bära 7kg, lika mycket ska du använda för att trycka med), brukar själv använda kroppens tyngd när jag borrar.

När det gäller håltagning så kör jag med en dewalt dw 333 k och metallklinga dewalt dt2160 eller dt2150. Dom senare ska vara speciella för rostfritt men jag upplever att tänderna försvinner snabbare än på dom första (dt2160). Använda MYCKET skärvätska (spraya skärvätska minst var 10 cm, gärna oftare och tryck ner sticksågen med mycket kraft och för den snett nedåt och framåt. Känner du att sticksågen "hoppar" så börjar tänderna bli dåliga. Då kan du öka hastigheten på sågen till 2,5 och frammatningen till 2. Med ny klinga kör du med 1 i frammatning och 2 i hastighet. Det är lätt att sticksågen "hoppar" och ett sätt att motverka det är att hålla emot den hårt mot plåten och föra den sakta framåt.

Allt ovan gäller för 1mm rostfritt.

Uwe
Senast inloggad: 2019-04-23 - 16:02

För att borrar i rostfritt material gällar att använda ett borr av hög kvalitet gärna titanbelagt.Sedan gällar det att använda vätska eller fett avsett för rostfritt material. Inget vanlig olja eller väska. Dessutom gällar låg hastighet=ca 80/varv/min. Inte för högt tryck vid borrning. Borret får aldrig bli glödhett så att materialet från borr blandas med det rostfria materialet.Då är det omöjlig att borra.