Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
Gummibåt, köpråd önskas

Georg:

Jag tänker köpa en gummibåt som jolle till en 28 fots segelbåt. Gummibåten skall användas till att kajka omkring med, kanske utan motor. Vad skall man tänka på när man köper en begagnad gummibåt? Finns det bättre eller sämre fabrikat, modeller, material? Vad är en lämplig storlek? Vilka erfarenheter finns?

Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 05:35

Pelle:

Det finns ju en uppsjö av fabrikat, och flera olika "koncept". Man måste nog fråga sig vad man ska med den till först. Vi hade en Bombard AX2 efter en B31:a från början. Lätt att dra, lätt att packa, tog liten plats. Till den en 2hk motor. Den räckte att åka in till land när man låg på svaj och fungerade bra för att lägga om en dragg osv.. Någon kortare utflykt för utforskning eller fiske blev det.. Sedan bytte vi till en 3.2m lång Zodiac med uppblåsbar köl och "fasta durkar" med 15hk på. Den gjorde att man kunde åka iväg en bra bit (c:a 20knop med 2 pers). Dock lite "studsig" så fort det gick lite sjö.. Gick att stuva ihop helt och var då rätt enkel att köra i bilen. Dock var motorn tung att hantera av och på. Testade med 2hk motorn - då gjorde den kanske 4 knop, inge kul.. Kör nu med en 3m rib med samma motor (15hk) och den känns optimal för våra "behov". Man kan åka iväg och handla, ta med sig dyk-riggen och ge sig ut, och göra längre utflykter.. (Runt tjörn under ett stilla tjörn runt tex). Rätt stabil även om det studsar en del i vågorna. Men den är bökig att stuva.. Går lite fortare än Zodiacen, men planar lite segare.. Fördelen är att motorn kan sitta på under hela "säsongen" eftersom akterspegeln håller. Dessutom blir den låsbar tack vare låsögla i stäven. Vi drar den i samma ögla med ett block där samt ett långt skot mellan knaparna i segelbåten. Mycket smidigt, men bromsar en del.. Nackdel med "rent gummi" - akterspegeln mår inte bra av (infästningarna mot pontonerna) att ha en motor hängandes när man bogserar den i lite sjö.. Fördelarna är ju stuvbarheten.. Vi lyfter inte upp båten på däck utan har den på släp hela tiden under semestern. Sedan kör vi den till och från en jolleramp på en liten trailer så det blir rätt smidigt.. Påstår Pelle S/Y Zefyros http://www.pmi.nu
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 05:35

Hasse Svedberg:

Vi hade samma behov som du när vi 1991 köpte vår Zodiac C260 samt en 2 hkr motor. Vi har den fortfarande på släp. Vi har inte behövt göra några reparationer. Kvalitetsmässigt vill jag minnas att det vid den tiden var franska Zodiac och Bombard (numera samma företag) samt engelska Avon som ansågs vara bäst (ev också någon tysk jolle). På 90-talet kom sedan ett antal märken av varierande kvalitet, en del dåliga men även andra av samma standard som de nämnda. Jag har inte följt den utvecklingen då den vi har har täckt vårt behov. Om du ska köpa en begagnad så kanske en Zodiac från början av 90-talet kunde passa. Köp då en med durkar och inte ribbor (ev går det nog att komplettera med durkar till ett ganska högt pris).
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 05:35

Anders:

Instämmer med föregående talare. Har också en äldre Zodiac C260. Den är i stort sett felfri efter många års tjänst. Endast vissa slitdetaljer behövs bytas, tex. självläns, skenorna mellan durkskivorna (som på min var i plast, idag är de i alu). Gummit i jättebra skick och reservdelstillgången god. Mvh Anders
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 05:35

Tomas:

Vi har en liten röd japansk Achilles, utan hård akterspegel, luftslang runt om så att säga. Knappt 2 meter lång, rätt liten alltså, max två vuxna. Utmärkt kvalitet -- men fabrikatet ser man sällan. Aldrig haft nån motor, men det går att sätta dit en liten. Finns/fanns större modeller som liknar Avon och Zodiac. Utan hård akterspegel väger den mindre och är lättare att stuva ombord, men skulle säkert funka sämre med motor, om än liten. Tänk på att bara lite motvind kan göra det mycket tungt att ro -- man driver mycket lätt åt fel håll. Men fabrikat spelar inte så stor roll -- man får det man betalar för. Däremot tycker jag hur den är byggd spelar mycket stor roll. Ska man köra motor kan undervattensdelen vara plan men ska man ro är det en stor fördel om där finns nån antydan till köl. Det är då mycket lättare att hålla kursen och det blir mindre arbetsamt att ro. Med plan botten blir rodden lätt vinglig. Likaså är hård durk, breda stadiga skivor eller de nyare hårdpumpade durkinsatserna, klart bekvämast när man lastar/lastar ur. Ska man ro mycket spelar årornas konstruktion, längd och placering också roll. Årorna får inte vara för veka, ska sitta fast i årklykan och handtagen får inte slå ihop och klämma dina fingrar. Ska jollen släpas efter båten -- kolla fästpunkten för draglinan. Fördela gärna belastningen på fler fästpunkter om det går.