Hoppa till huvudinnehåll
slennart.ander…
Senast inloggad: 2021-10-05 - 19:10
GPS kompabillitet !?

Lennart Andersson:

Hej
Nybliven båtägare och medlem i SXK har funderingar på att byta ut min bef, plotter mot en laptop med Det levande sjökortet.
Jag har läst och läst på nätet , frågat runt , men blir inte klok på hur man på bästa sätt ansluter en GPS till Datorn, alternativt om man kan köpa "ett instickskort" som en del påstår med GPS mottagare inbyggt. Det sistnämnda verkar ju vettigt, men vad är egentligen det bästa( enklaste) om man nu inte är datorexpert ?

Tacaksam för hjälp
Hls //
Lennart Andersson medlem nr753469

Joakim Nö… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:28

Joakim Nömelljoaki:

Hej Lennart. Vad är det för plotter du har idag? Kanske har den en NMEA-utgång så att du kan använda den GPS du har. Det finns väl egentligen tre alternativ. Ansluta GPSen i vanliga COM-porten (det vanligaste). De flesta GPSer har en utgång som skickar NMEA-strängar som är standard. Det finns även GPSer som ansluts till SUB-porten eller som d säger instickkort av olika slag. Mitt tips är att köpa en GPS med NMEA-utgång och köpa en el/datakabel till denna. Själv är jag fäst vid Garmin's GPS-mottagare och har en 152:a i min båt, en stationär enkel GPS i 3000kr-klassen. Den levereras med kabel med en kontakt till GPSen i ena ändan och lösa trådar i den andra. Två av dem (eller tre) ska anslutas i datorns COM-port (send, receive och jord). Därefter ställer du in GPS-mottagaren på att skicka med NMEA-standard i 4800bps och motsvarande inställningar i det sjökortsprogram du väljer att använda. Hoppas detta var till någon hjälp. Ett tips från mig kan vara att köpa en GPS med extern antenn som du kan montera så fritt som möjligt. GPSer på instickskort tror jag inte brukar ha antenn. Har man styrhytt, doghouse eller annan undanskymd styrplats kan det vara vättigt med en extern antenn. Lycka till!
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:28

Lasse L:

Har din plotter utgång för NMEA signal?
NMEA signalen används för att "styra" laptoppen. Om inte rekommenderas du att skaffar en "riktig" GPS. Det är inte alltid nödvändigt att koppla upp laptoppen, man klarar sig med GPSen, GPSen är också bra reserv till laptoppen.
Vanligaste är att koppla in på comporten (9 polig kontakt).
Moderna pc saknar comport, adapter USB till comp. behövs då, (ca 500 kr).
Pucken är en gps-mottagare för direktanslutning till PC ett enkelt allternativ.
Clover har ett erbjudande "LAPPAC paket med Hi202E (USB-puck) och CAR (12V adapter 65W) - 1199:-inkl
moms och frakt"
Både Solteknik och Clover har "inkopplings sidor"

www.clover.se
www.soltek.se

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:28

Hasse Svedberg:

om du har en laptop med USB och inte behöver en GPS (som t.ex. Garmin) för att lägga in WP och rutter är nog att köpa en "USB-puck" (ibland kallade antenn!).

Jag har köpt en Hi204 för USB-porten. Den är vattentät och enda anslutning är till USB. Den tar sin ström från +5V från porten. Har du strömförsörjningen till laptoppen ordnad så behövs inget mer. Se upp med placeringen! Den har ett magnetfäste och måste placeras långt från kompassen. NMEA ut från datorn behövs igentligen inte om inte datorn i sin tur förser andra utrustningar med information. HAiCOM fungerar själv utan någon ingående NMEA. Den finns också i ett alternativ för serieporten varvid den får ström från musporten. (Båda kostar 995:- hos Clas Ohlson, en enklare variant 795:-).
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:28

Pelle:

Dom gånger som det verkligen behövs plotterfunktion är oftast när total dimma ligger, eller det blåser utav s***n :)

Tips kan vara att behålla befintlig, eller skaffa ny, riktig GPS med möjlighet att plocka in waypoints i, och sedan kunna förlita sig lite mer på den utan att datorn behöver vara igång. Dessutom drar ju datorn rätt mycket ström.

Körde ett tag på en Garmin 38 (vill jag minnas att den heter) - en enkel liten handburen GPS. Körde ibland med datorn tillkopplad som full plotterfunktion, och ibland laddade jag över waypoints och seglade efter i kombination med vanligt kort - funkade utmärkt.

Labbade med en extern 7" skärm till datorn, och kommer nog montera denna skärm framöver, men har även köpt en plotter som jag känner mig lite säkrare med (konstigt nog ligger sjökortet alltid uppe i sittbrunnen ändå, uppslaget på rätt sida, och jag tittar i det då och då)..

Man ska ju aldrig lita på elektroniken, men jag tror inte att en "puck" är optimalt när det verkligen krävs och behövs. Kan ju ge sig den på att elektroniken lägger av den gång du bäst behövt den..

Eller?

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Christer Afzelius (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:28

Christer Afzelius:

Hej,

Utöver de olika alternativ som anges ovan (USB-puckar såsom Hi-204E) så finns numera även trådlösa alternativ (Bluetooth) som kan vara bra i vissa lägen. Har du som jag en litet mindre båt så är kombinationen handhållen GPS och Laptop att föredra. Den handhållna GPSen kan ju också följa med i svampskogen.

Eftersom många nya laptop saknar serieport så har vi tagit fram USB-kablage för i stort sett alla Garmin handhållna enheter i vårt sortiment.

En tilltalande lösning eftersom displayerna i de flesta modeller är transreflektiva ("ju mer solen lyser desto bättre kontrast") är HP iPAQ. Skärmen är inte så stor men mycket skarp. Flera navigationsprogram finns för iPAQ. En varningens ord dock: iPAQ i 19xx-serien bör man undvika eftersom de saknar stöd för seriekommunikation. Varför tjatar jag om iPAQ, det finns ju många andra handdatorer? Alla handdatortillverkare uppfinner en egen kontakt och proffs/semiproffs använder iPAQ vilket gör att det finns ett stort utbud av tillbehör till rimliga priser.

MVH/Christer, Clover Technology AB
www.clover.se
Nils Ståhl (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:28

Nils Ståhl:

Hej.
jag har en fråga angånde min gps motagare Hi-202e.
Jag försöker att ansluta den till mitt kartpogram (microsoft autoroute 2004). I kart pogrammet så går jag in på tools/Gps/configure gps. där ser jag att de är rätt port på datan som den är ansluten till. sen går jag in på tools/gps/track position. Men då kommer ett meddelande upp där de står
(The communications (com)port is available, but no singnal is being recived. Make sure that gps receiver is turned on and connected to the correct port.)

Så min fråga är hur/ eller vad ska jag göra för att jag ska få min gps att fungera med kartpogrammet.
M.V.H Nils Ståhl
Nils_st@hotmail.com
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Nils
Du kan ladda ned ett gratisprogram där du kan se om din GPS fungerar med comportar mm. Då får du reda på om det är GPS:en eller kartprogrammet som strular. Här är länken: http://www.visualgps.net/VisualGPS/

Hälsningar Ove

Nils Ståhl (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:28

Nils Ståhl:

Hej Ove.
Tack för tipset. jag har laddat ner visual gps. där hittas min gps och de funkar. Men min gps fungerar fortfarande inte med kartpogrammet. Så om du har fler tipps på lager så tar jag gärna. M.V.H Nils Ståhl
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Nils
Då vet du att det är inte GPS en och kontakten med datorn som strular. Jag har aldrig använt Autoroute så jag kan det inte. Troligtvis är det någon inställning som är fel, kolla comport, nedladdningshastighet, brukar alltid fungera med 4 800 bitar/sek
Hälsningar Ove
Nils Ståhl (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:28

Nils Ståhl:

Hej Ove.
vad använder du för kartpogram. För man kan inte ändra bågot av de du nämde i autoroute. Så jag vet inte vad jag ska göra.M.V.H Nils
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Nils
Det är säkert något inställningsfel, då jag inte kan progammet har jag inte fler tips. Jag använder Route 66 i PC och Destinator i Pocket Pc. På sjön har jag använt alla vanliga program.
Hälsningar Ove