Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:29
glödtändning

Anders Nordh:

Skulle provstarta min mercedes diesel idag... av någon anledning så "låste sig" glödtändningen och det började osa vid reläet, startmotorn drog runt med motorn startade ej( fick den för lite ström??). Det var så pass hett att det fick bli en dusch med pulversläckaren, kanske i överkant men det kändes bra i stressen när man ligger på land bland andra båtar. Nu behöver jag hjälp med felsökningen. Inga skador på kablage som jag kan se, reläet som är av cylinder typ kunde jag lyft av locket på, cylindern som om jag förstår rätt sluter strömmen när jag vrider på glödtändningen kärvade lite. Nu har jag smörjt upp den med 5-56. Pratade med en båtgranne som trodde det kunde var orsaken, alt. tändningslåset. Tacksam för tips och idéer, vågar jag prova igen nu med smörjt relä???

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:36

Hasse Svedberg:

Jag har för mig att den typen av startmotorreläer (solenoid)inte ska smörjas med oljesmörjmedel. Det går bra en tid men med tiden kommer föroreningar som fastnar i smörjmedlet att få det att kärva. Man brukar heller aldrig se några serviceanvisningar för smörjning av dem.

Jag har haft problemet en gång. Efter att ha noga rengjort allt och sprayade jag på litet torrsmörjmedel (typ teflon tror jag). Kolven i solenoiden måste löpa mycket lätt för att bendixdrevet ska gripa in i svänghjulets kuggkrans samtidigt som den kontakt som sluter startmotorströmmen behöver ganska stor kraft.

Jag hoppas att jag inte förmedlat fel uppgifter om startmotorsolenoiden vad gäller smörjningen!
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:36

Björn Johansson:

Hejsan!

Det är väl bara att prova, vrid om nyckeln och släpp den omedelbart igen, det skall höras "klick" när solenoiden drar, samt ungefär likadant när den släpper.

Jag vet inte om jag missuppfattar frågan, med skriver du om två olika "relän" det som styr strömmen till glödspiralerna samt då "solenoiden" som sluter strömmen till startmotorn samt då puttar in det berömda bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans?

Jag har (förvisso på en VP-diesel) haft det felet att glödspirarena alltid fick ström, det visade sig vara ett fel i tändningslåset.

Ofta (men inte alltid) brukar även strömmen till dessa glödspiraler styras över relä, samma sak där, lyssna om du hör något klickande, detta då betydligt diskretare än det som solenoiden alstrar.

5-56 är säkert väldigt bra, men firman (CRC Chemicals) som gör detta medel har en annan prudukt som är mer läpad till elektriska och elektroniska prylar, 2-26 "Electro".