Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:29
GH-VÄRMARE

Peter:

Har beslutat att installera en GH-värmare i båten efter mycket funderande.
Vad bör man speciellt vara vaksam på vid montering av denna värmare? Tacksam för råd!

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:35

Hasse Svedberg:

I två avseenden bör man se upp med lufen. Det ena gäller frisklufen i båten, där ju värmaren tar förbränningsluften från boutrymmet om värmaren är placerad där, vilket den bör vara. Tilluften till båten ska helst passera en kall vägg, t.ex. i ett utrymme under vattenlinjen, för avfuktning. Värmaren gör att tilluftmängden ökar och luften i båten blir torrare. Om möjligt bör alltså all luft tas in den vägen.

Det andra gäller förstås slangdragningen som bör ha ett så jämnt fall som möjligt från pannans utlopp till inloppet för att undvika luftproppar. Det är nog myckt svårt att få det att fungera utan cirkulationspump. Kanske skulle det gå med pulssystem. Jag vet inte om någon har prövat. Det är möjligt att effekten är för liten och vattentemperaturen för låg.

Det är bra om man kan tanka den på plats genom någon formav s k sluten tankning. Jag använder en liten mässingspump för oljebyte med en sugslang som jag kan skruva på fotogendunken. På utloppet en slang som avslutas med vid värmarens påfyllningsanslutning. Naturligtvis ska värmaren vara släcktvid påfyllningen!


Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 12:35

Peter:

Hasse,

Tack för ditt inlägg. Skulle jag kunna få din telefonnummer så att jag kan kontakta dej för mer information angånde monteringen av GH-pannan!