Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:07
Gennakerpeke.

Göran Karlsson:

Jag funderar på att utrusta min båt med gennaker och då även ett gennakerpeke. Vilken längd är den normala på ett peke till en båt som är 9,2 meter. Det finns förstås olika aspekter både seglingsmässiga och estetiska, har någon förslag?.

G.K.

Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 10:14

Hans Svedberg:

Om inte klassreglerna för din båt säger annat så får du vid LYS-seglingar halsa gennakern 0,33 x J-måttet. Det bör väl bli ung 100-110 cm för en 9,2 m båt. Ur seglingssynpunkt kan man gärna lägga sig på max-måttet både vad gäller båtens balans och det ökade utrymmet framför förstaget om man vill gippa gennakern som en vanlig fock.

Om man vill utnyttja hela längden är sedan i huvudsak en utseendefråga som också beror på vilken typ av peke du har tänkt dig (en enkel bom eller en V-formad för landstigning m.m. Ett långt peke medför också ökat belastning eftersom momentarmen från halshornslinan är längre.

Jag skulle nog välja ca 70 cm för den senare typen. Det är viktigt för utseendet att peket bildar en förlängning av båtens relingslinje/språng sedd från sidan. Peket får inte vika nedåt från denna.

Hsse S