Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:27
Garmin 128 + Navman 7100

Björn Johansson:

Glad i hågen gick jag ombord med en ny VHF radio, en Navman 7100, en sån där med dsc funktion etc...
Bruksanvisning med inkopplingsanvisning hade jag ju med, och

  Klicka för bild eller dokument

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:53

Björn Johansson:

Oj då, texten försvann delvis...

Jo jag köpte mig ju en ny VHF-radio, en Navman 7100, en GPS, Garmin 128 finns sedan flera år i båten. Dessa skulle ju då kopplas ihop.
Garmins inkopplingsanvisning i den tryckta manualen var inte till stor hjälp då kopplingsscemat var i alldeles för låg upplösning, gick inte att läsa, nu hittade jag ju ett nytt i går på Garmins hemsida, bifogade det i ursprungsinlägget.

Radions utgående kablar har (nästan) samma färg som motsvarande hos navigatorn, himla käckt, en standard alltså... men så var det ju inte alls.

På VHF-radion finns det gul, grön, blå, svart, grå, orange samt en oisolerad kabel. Enligt bruksanvisningen skall bara grön och gul användas, de andra är märkta "no connection" eller liknande. Jag tror att grön var "+GPS signal in" och gul var minus (jag glömde manualen i båten).

Navigatorn har blå, vit, brun, grön och gul.
Grön och vit har ingen kontakt med navigatorn (no connection).
Blå är NMEA ut, är det så att den tillsammans med minus som utgör signalkabel för NMEA ut?
I Garmins kopplingsschema anges ju ingen VHF bara andra enheter.

Frågan är då hur dessa skall kopplas in till navigatorn? någon som gjort en sådan anslutning?


Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Björn
Vhf radion skall ha samma koppling som autopilot eller datorn med navigationsprogram. Dock kommer Vhf radion inte att sända något till Gps mottagaren som datorn kan göra och därför behövs bara data ut och jord från Gps mottagaren till Vhf och autopilot.
Hälsningar Ove
"Bjorn ag… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:53

"Bjorn again":

Tack för det Ove, alltså återstår att koppla enligt Garmins schema.

Bj.