Hoppa till huvudinnehåll
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09
Gångbart peke

Thomas Lundgren:

Jag är på jakt efter ett peka att montera på min 42-fots segelbåt. Peket skall vara av sådan modell att det går att kliva på vid ombordstigning, det skall kunna bära ankaret som idag hänger på stäven och jag vill kunna halsa genun ifrån detta peke. Dessutom skall det vara så stabilt att det minst tål en lätt stöt emot en brygga eller liknande utan att krokna helt.

Båtsystem säljer mer eller mindre färdiga men de känns klena? Finns där några andra alternativ som inte innebär att själv konstruera och beställa ifrån en firma som jobbar med rostfritt?

Tack på förhand!

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 17:55

Anders:

Hejsan..

Jag tror inte att Båtsystems peke-material är för klent. Jag har för mig att de använder 50mm rör och att stöttan som sitter under är tillräckligt grov för att tåla en liten påhälsning. Om du pratar med dem så kanske de kan berätta vad den tål. Jag kan inte tänka mig att det är svårt att få kraftigare stag under om man tror sig ha behov av det. Jag gissar på att Båtsystem fixa ett kraftigare stag eller så kan du ju alltid prata med din lokala smed som säkerligen kan ordna ett.

Mina egna funderingar är att montera en peke för att komplettera med genacker med strumpa. Jag antar att inget stag till masttopp behövs.

mvh

Anders