Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Fuktskadad mobiltelefon

Björn J.:

Som säkert flera redan konstaterat så gillar inte mobiltelefoner den fuktiga miljön till sjöss... de gillar heller inte att bada. Garantin gäller inte heller om telefonen utsatts för olika vätskor. Jag fick tipset om en firma i Göteborg som för en rimlig penning ibland kan laga fuktskadade mobiltelefoner. Jag har inget vinstintresse i firman. www.mumien.se

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:40

Anders:

Jag hakar på detta med fuktskadad elektronik. Men lite av det mer akuta slaget. Om man tappar något elektriskt, vanligtvis batteridrivet i vattnet, men lyckas fånga upp det igen, så är den absolut viktigaste första åtgärden: Ta ur batteriet omedelbart! Sedan kan man försöka blåsa det mesta torrt. Har man tillgång till en hårtork eller något liknande, kupévärmare etc. etc. så är det bra. Det får dock inte vara för varmt. Inte varmare än att man kan hålla det i handen. Batteriet skall naturligtvis behandlas på samma sätt. Vrid och vänd på apparaten så att man är säker på att så mycket vatten som möjligt rinner ut. Under goda omständigheter, kan man lyckas bra att rädda sin elektroniska pryl på detta viset. Nästa steg torde vara firmor liknande Björn J:s tips.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 01:40

Björn J.:

Anders tips är jättebra, men det är ju inte alltid man lyckas. Jag tappade en gång en mobiltelefon ned i kölsvinet på en kompis båt, vätskan däri var väl en blandning av saltvatten, diesel och glukol, som då låg i olika sedement. Sköljde då av den hastigt i färskvatten, tog ur batteriet och blåste den torr med tryckluft på en närbelägen verkstad, telefonen ringde inte på några dagar, vibrerade bara, men efter ett tag kom den igång igen. Har också fått stänkvatten i tangentbordet på den bärbara datorn, inte alls bra, har inte lyckats fixa det själv. Tack ock lov är marinelektronik, GPS, ekolod, VHF, diverse instrument mer eller mindre vattentäta. Nu var man extra bussig på "Mumien" killen bakom disken sade att han var ensam i verksaden just nu och hade alldeles för mycket att göra, han berättade hur jag kunde fixa telefonen själv. Det var sonens Sony Eriksson K530i som vattenskvätt över sig. Reparatören på firma 3 lagade den inte, men lade ut en bild på Internet. Killen på Mumien förklarade att jag skulle sprittvätta kontakten där tangentbordet var anslutet i kretskortet, eftersom man markerat detta som felorsak. Sagt och gjort, små torxmejslar införskaffades, isopropanolalkohol hade jag redan hemma (finns annars på apoteket). Telefonen togs isär, tvättades med kasserad tandborste, sattes ihop och funkade felfritt, till min förvåning.