Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-06 - 16:35
fukt under dynorna

Johan Strömbäck:

Vi är många som har fuktiga kojbottnar och lockas av att borra ventilationshål eller köpa luftspaltmatta vilket jag själv avsåg göra då jag fick denna beskrivning från en bekant som är arkitekt och båtmänniska. "Fukten under madrassen kommer i första hand från kroppen och kondenserar mot den kalla underliggande ytan. Det som inte kondenserar stannar i madrassen. Även med ”luftspaltmatta” hamnar fukten i den ovanliggande riktiga madrassen. Bästa sättet är att hindra fukten att tränga genom hela madrassen är följande: Tänk hur man bygger upp ytterväggen i ett hus. I dag lägger man fuktspärren 5 cm in i väggen och 25-30 cm isolering utanför. Jag har tänkt att lägga en plastfolie under de ganska tjocka bäddmadrasserna av bra kvalitet som vi har. Då tränger inte fukten ned till huvudmadrassen och heller inte ned till en kall bäddbotten. Luften vid plastfolien är varm och därmed långt från kondenspunkten. På byggmarknaden köper du plastfolien för några kronor men ett kanske trevligare material än plast kan vara de plastade tyger som finns som man kan lägga i sängar för att skydda när man har barn som kissar på sig eller som sjukhusen använder av samma anledning för äldre patienter. Plasten kan du ju lägga innanför huvudmadrassens madrasskydd (och på ovansidan förstås) så slipper ni känna den. Extra bäddmadrass har ni säker redan om inte köp en tjock som inte suger fukt." Jag vill både dela med mig av denna idé men också ta del av erfarenheter av någon som provat! /// Johan

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, analysen är nog helt ok. Ett annat kompletterande sätt är att ta bort roten till problemet och det är att se till att kojbottnarna inte är kalla. T.ex. att öppna upp under kojer så att det inte blir kylskåpskallt där madrasserna ligger. Stefan K, orf. BTN
Habl
Senast inloggad: 2023-06-18 - 12:58

Hans Blomqvist:

Hej Johan, Din analys är korrekt men det finns ett annat sätt att lösa problemet som fungerar utmärkt. Man har liggunderlagsmaterial underst inne i dynan. Går dynan mot bordläggningen så skall man helst liggunderlagsmaterialet även där. Liggunderlag består av slutna celler (fuktspärr)och har synnerligen goda isolerande egenskaper. Dynan är då varm hela vägen ner till liggunderlaget och någon kondens sker inte inne i den heller vad jag kunnat konstatera. Kalla vår och höstnätter blir det heller inte kallt underifrån. Om man inte vill skaffa nya dynor med liggunderlagsmaterial i botten kan man köpa materialet, skära till det för kojbotten och helt enkelt lägga dynan ovanpå. Se bara till att sätta ihop delarna på lämpligt sätt så det blir så tätt som möjligt. Hans
Johan Strömbäck (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 22:54

Johan Strömbäck:

Tack för tipsen. Jag väljer att prova detta, bland flera fungerande alternativ. Det är enkelt (enklast - inget löst under dynorna) och sannolikt också billigast?