Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:55
Försäkringsvärde

Iwar:

Nu är det dags att förnya sin försäkring. Försäkringsbolaget uppmanar oss att kontrollera att försäkringsvärdet är rätt, det ska enligt villkoren motsvara marknadsvärdet. Med den mångald av båtar som finns, skillnader mellan årsmodeller, utrustning och skick så är det inte lätt att hitta någon bra statestik. Försäkringsbolaget ger heller inte något tydligt svar på vad de anser vara rätt marknadsvärde.

Vi vill varken vara underförsäkrade eller betala in onödigt högra premier. Till detta kommer skattemyndighetens rotande i uppgifterna. Med ett för högt försäkringsvärde får vi dessutom betala för höga förmögenhetsskatter.

Någon som har något bra svar?

sxk41
Senast inloggad: 2014-10-27 - 11:39

Hans Larson:

Iwar, som jag ser det är marknadsvärde precis det som det låter att vara. Alltså det pris marknaden är beredd att betala för en tjänst eller vara. Det är alltså vad efarenheten i kontakt med liknande produkter som ger dig en uppfattning om vad marknadsvärdet kan vara för just din produkt. Finns ingen fast prislista för sådant. Hör med bårförsåljare eller jämför din båt mot andra som är till salu och naturligtvis vad du själv tycker du skulle vilja betala för din båt om du skulle köpa den.

Hälsningar
Hans L
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:57

Gunnar S:

Om du har en vanligt förekommande båt borde möjligheten att finna ett korrekt marknadsvärde inte vara allt för svårt.
Men om båten är udda eller väldigt dyr skulle jag föreslå en värdering med hjälp av en besiktningsman.
Det kostar inte så mycket, går ganska fort och enligt min erfarenhet blir värdet ganska korrekt.

Jag har själv en uddabåt, som bara finns i ett exemplar i Sverige. Men dels med utgångspunkt för vad jag en gång köpt henne för, dels med vad jag lagt ner på henne, och vad systerbåtar i utlandet kostar, samt hur utrustning påverkar priset känns det som jag utan för mycket besvär funnit ett rimligt marknadsvärde.

Den största risken är nog att man övervärderar sin båt, man kikar på annonser och ser bara begärt pris, aldrig vad slusumman blev. Sedan överskattar man nog värdet av förbättringar, utrustning och nedlagt arbete.
Trist när man vid en totalförlust inser att man år efter år betalat för ett tänkt värde, men bara får ut t.ex 80%.



Dina funderingar kring skattemyndighetens 'rotande' förstår jag inte.
Om man nu bortser från principen kring deras agerande och vad man nu kan tänkas tycka om det, så är det väl bara om du köpt båten för 'svarta pengar' som du har ett problem.
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:57

Hasse Svedberg medl 284511:

Vid skada förefaller man vara helt i händerna på försäkringsgivaren. Vid en totalförlust är det väl som sagts ovan. Har man underförsäkrat får man i bästa fall upp till försäkringssumman, har man överförsäkrat är det säkert bolagets värdering som kommer att gälla även om de kanske aldrig sett båten (den sjönk kanske).

Värre är det när det gäller delskador t ex en stulen motor. Man ska ju inte tro att man har tillgång till hela försäkringsvärdet. Nej då kommer motorns ålder in i bedömningen en ev ersättning reduceras också i proportion till den av bolaget bedömda underförsäkringen. Allt med avdrag för självrisken som inte alls reduceras som allt annat. Vad ska man tro att man får ut om någon är dum nog att stjäla en gammal Yanmar som går bra trots sina 28 år?

Normalt är nog det bästa att begära en likvärdig som ersättning men då får man vara beredd på att vara utan motor en säsong.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:57

Gunnar S:

Tänker på det du skriver om delskador och ålder. Om man ser på bolagens åldersavdrag så kan ju t.ex en gammal båt drabbas av ett åldersavdrag på upp till 80 %.
Om man då tänker sig en rigg som havererar totalt - kan den inte räddas står vad jag förstår försäkringsbolaget inför alternativet att antingen ersätta den med en begagnad, likvärdig rigg, vilket kanske går om båttypen är ytterst vanlig.
Eller så betalar man ut 20 % av vad en ny rigg skulle kosta.
För oss som har äldre uddabåtar är det sista alternativet ett skräckscenario. Jag skulle gissa att min stormast, med rullbeslag, segel, vinchar och allt går på närmare 200.000 över disk. Bolaget betalar då ut 40.000 och resterande 160.000 är mitt problem....

Man undrar ju då, finns det en möjlighet att tvinga bolaget att återställa skadorna, eller är man i händerna på dem och riskerar att bli 'utköpt' vid besvärliga skaderegleringsfall?
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:57

Hasse Svedberg medl 284511:

Vi har i klubben efter vad jag hört ett fall av motorstöld. Ägaren har av ovan nämnda skäl begärt en likvärdig motor, vilket innebar en sommar utan båt.

/upa

Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:57

Gunnar S:

Ja, det var ju muntert...
Inte för utan att jag överväger att försäkra i ett av de bolag som inte tillämpar åldersavdrag - men till en högre premie.
Efter en kontroll med några av de vanligare svenska försäkringsbolagen fick jag dessutom beskedet att trots att jag bytt all wire, mastfästen, vantskruvar etc så tillämpas åldersavdraget ändå - mao det lönar sig inte att lägga ner pengar och möda för att skydda den försäkrade ägendomen, signalen är; kör tills det brakar!