Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
FM radio för marint bruk

Jonas Edwinson:

Hej!
Jag har sökt en bra FM radio att ha i båten men inte lyckats hitta någon som passar. Finns det någon som vet var jag skall leta? Jag har tittat på ett antal s.k. världradioapparater med de saknar alla något. Jag letar efter en radio som:
- Inte är en fast monterad "bilradio" utan som jag kan ta med mig upp på land eller ut i sitbrunn.
- har möjlighet att ansluta en extern antenn.
- har en högtalare som klarar av en förhållandevis hög volym utan att skrapa.
- Dessutom skall det vara möjligt att spela in t ex väderrapporten då jag inte kan lyssna just när den sänds.
- Är så liten som möjligt (ingen bergsprängarmodell)

Jag tar gärna emot tips på märken, modeller, handlare och webbplatser. / Hälsningar Jonas

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Ett tips är Sangean 818, se www.sangean.se. Torde kosta ca 2700:- och uppfyller kanske dina önskemål . Denna radio har inspelningsfunktion med timer, anslutningar för antenn o stömförsörjning, alla band, SSB mm. Därtill bra ljud. Har haft denna under senare år med mycket gott resultat.
Ibbe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:06

Ibbe:

Hej Jonas,
Jag använder en sk. världsradio, en Grundig YB400 som har fungerat utmärk i flera år. Det ända problemet är väl att den drar mycket batterier. Den ända världsradio med bandspelare jag har sätt är Sangeans 818ACS. http://www.sangean.se/sv/produkter/ats818acs.htm
I mitt tycke är väl Sangeans radio i största laget, men nog den bästa man kan köpa i kategorin.



Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:06

Seawolf:

Jag har en Sony modell ICF-SW7600 som har otroligt bra mottagning, och kan även ta emot LSB och USB (single side band)

Liten och behändig och har nog allt du frågar om.

Jag gissar att den nu heter:

http://www.electronics-online.co.uk/acatalog/Sony_ICFSW7600GR_World_Band_Receiver_ICF_SW7600GR.html

Där finns även länkar till snarlia andra Sony-moeller.

Thomas Kronlund (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 17:06

Thomas Kronlund:

Jag har en Sony världsradio SSB ICF-SW77 till salu. Du kan läsa om den på nätet.