Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
FM radio

Magnus Rehn:

Jag har en "bilradio" installerad i min segelbåt (plastskrov med traditionell rigg, mantåg etc. Seglar mest i Stockholms skärgård. Mitt problem är att när båten ändrar läge när jag tex ligger på svaj så försvinner mottagningen eller försvinner i ett brus. Jag har bytt antenn och försökt ändra placering osv. Detta kan hjälpa, men egentligen så kommer störningarna tillbaka vid en annan vinkel. Antennen är tyvärr placerad nere i ruffen. Har någon förslag på lösning?

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:50

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

I stället för din nuvarande antenn drag en sladd som förbinder radions antennuttag med riggen.

På min båt går vantens röstjärn in i ruffen vilket ger en enkel och fungerande anslutningspunkt av sladden.

Anslutningen består av en krokodilklämma. Antennen kopplas bara in på röstjarnet då det ej är åskrisk. En radio kan lätt skadas även vid åskslag en bit ifrån sin antenn.

Enbart min enmeterssladd räcker oftast som antenn liggande på en hylla.
Tore (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:50

Tore:

Om du vill ha riktigt bra radiomottagning är det bästa att sätta en tv/radioantenn i masttoppen. Kostar ca 1000kr men ger mycket bra radiomottagning. På västkusten lyssnar vi på Svensk lokalradio även i Danmark. Om du inte är lockad av denna lösning så är det näst bästa att köpa en aktiv antenn. Dessa opererar utan det jordplan som alla traditionella bilradioantenner är konstruerade för (och förutsätter att du har stålbåt). Finns att köpa på t.ex. Micro för < 200 Kr. Antennen är ganska liten varför den enklast monteras t.ex ej synligt inne i ett skåp, kopplas till batteriet (men drar i stort sett ingen ström). Ger förbluffande bra mottagning jmf med sladd eller röstjärnsanslutning.
Bj&ouml;rn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:50

Björn Johansson:

Hej!
Utan att säga att Erik och Tores förslag på något vis är fel, så vill jag tillföra några erfarenheter som jag fått av bilradioapparater med olika antennlösnigar på sjön.
Jag håller alltså inte med dem tillfullo, men säger inte helt emot.

1. Bilradion måste vara av god kvalitet, ja radiomottagaren alltså. Nyare bilradioapparater har ju nästan alltid RDS funktion, kan ju vara bra att ha även på sjön, då man vet vilken station man lyssnar på, och radion byter själv automatiskt till starkaste sändaren, men slå av "TP" alltså trafikinformationen, så slipper du få sjörapporten av bruten pga. att det hänt en viltolycka i "Nedre rakvattet och att riksväg 763 eller så är avstängd.

2. Antenn... Erik föreslår att man ansluter antennen till riggen... tja, det funkar väl, men när ett fall eller någonting annat av metall ligger emot mast eller vant skapas störningar. Endast på modellsegelbåtar kan man ha en rigg som kan vara avstämmd för rundradio... En antenn skall vara ungefär 75 cm lång (jag minns inte det exakta måttet) för att ha rätt längd, nu är det ju inget kritiskt mått. En bra bilradioantenn som är högt placerad funkar bra... om antennfästet har ett ordentligt jordplan.
Jag har min antenn på en båge av rostfritt rör ovanför doghouse. Anennens fot är jordad med en kopparfläta som är klämd under NOA fästet som håller fast antennen i bågen.
Detta funkar, antennes höjd över havet är kanske max 2,5 m och jag får in svensk rundradio i Skagen.

Men det finns platser utefter Bohuskusten där det är svårt att lyssna på radio, titta på TV, använda mobiltelefon och där det även kan vara problem med VHF, alldelles kustnära farvatten utanför Tjörn och i viss mån Orust, om man inte befinner sig i närheten av slavsändarna.

Lösa antenner i ruffen funkar inte så värst bra!
Antennen skall väl också vara vertikal för att funka bäst.
Aktiva antenner, alltså med signalförstärkare, sådana funkar säkert bra, men man skall tänka på att föstärkaren också förstärker bruset, och billigare varianter skapar eget brus. Jag har bara efrarenhet av sådana i bilen, aldrig på sjön, jo förresten...

Ett "UFO" hade jag en gång, en sådan där rund kombinerad TV och radioantenn med förstärkare... Nu var det så på den tiden att vissa orters tv-signaler i Bohuslän var horisontella och vissa var vertikala (kanske är det så fortfarande?), jag tröttnade på det, då "tefatet" bara tog emot de horisontella signalerna, så en hemmagjord tv-antenn användes istället... Hursomhelst så gav ufot bättre tv-bild och bättre radiomottagning med siganlföstärkaren avstängd. Detta var för ungefär tio år sedan och det kan hända att dagens ufo-antenner är bättre.
Ofta är dessa antenner ganska dyra, man klarar sig bra med en betydligt billigare bilradioantenn.

Jag har också en reservradio, en liten "världsradio" från Grundig, en sådan där med AM, MV och LV förutom FM-bandet. Oftast bra mottagning, men ibland måste jag (nästan som Erik föreslog) koppla på en krokodilklämme-försedd kabel till antennen, jag använder en mätsladd tillhörande min multimeter. Sladden är enbart ansluten till antennen, ändan med banankontakten hänger fritt i luften.

Vad jag vill ha sagt är att man måste ha en radio med bra mottagare, en bra antenn och se till att antennen har ett jordplan, det är väldigt viktigt. Jag har sett att det finns "marinantenner" med inbyggda jordplan, men jag har ingen erfarenhet av dessa.
Magnus störningar kommer troligtvis av att antennen saknar jordplan.

Dessutom bör man nog ha en reservradio med färska batterier, men det faller liksom utanför Magnus frågeställning.

Teracom kan ge dig mer information om sändare och annat.
http://www.teracom.se/?page=79
Om radioantenner står det en del om här:
http://www.teracom.se/?page=482

Bj.
Leif Widlund (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:50

Leif Widlund:

Hej.
Har råkat ut för samma problem som Magnus. P4 i Stockholms skärgård har i stort sätt varit omöjligt att få in på min fast monterade bilradio. En vanligt,"gammal", lös stereoapparat med sin enkla antenn klarar det utan problem.

Mitt försök att komma runt problemet bygger på en annan lösning än ovan presenterade. Jag har på rekommendation från radiokunnigt folk installerat ett filter på antennkabeln till VHF-antennen. DMan tar således ned både VHF- och UHF-signalen den vägen, och tar ut signalerna till resp. apparat via separata utgångar. Ev. missanpassning i antennen för UHF samt dämpningen i filtret skulle mer än väl kompenseras av en bra antenn 16 m över vattnet.Det fungerar utmärkt hemma i östgötaskärgården, men i Stockholms skärgård kvarstår problemet, dvs P4 går inte in och svajig ljudstyrka på P1 (ibland ingen alls).
Ska fortsätta testa med både hemtillverkad antenn av bandkabel och varianten med riggen. Resultatet får jag reda på nästa år i Stockholm.
För övrigt är min erfarenhet, att bilradioapparater (även högklassiga)inte har den bästa signalkänsligheten. Ytterligare ett tips. Koppla över till monomottagning, som inte kräver så hög signalstyrka för att ge godtagbart ljud väderleksrapporten.

//Leif
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:50

Ernst Blixt, medlem i BTN:

Till Leif W.

Det förefaller som något missförstånd råder med det VHF-UHF-filter du skriver om.

Med VHF avses frekvensbandet 30 - 300 MHz.
Med UHF avses frekvensbandet 300 - 3000 MHz.

Nu ligger rundradions FM-band omkring 100 MHz och marinradions VHF-band omkring 150 MHz.

Det skulle betyda att båda dessa tjänster skulle anslutas till det enda VHF-uttaget på ditt filter. Medan det resterande UHF-uttaget möjligen skulle vara avsett för en del TV-kanaler.
St&aring;lmannen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:50

Stålmannen:

Här kan ni hitta filteret.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=266047.htm
Leif Widlund (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:50

Leif Widlund:

Ibland blir det man skriver fort men fel. Det omtalade filtret är avsett för separation mellan VHF och FM. Och utgångarna märkta enl. på detta sätt. Det är Elfa-filtret jag använt.
ANders hOlmberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:50

ANders hOlmberg:

Hej! Jag har problem med radiomottagningen i min lägenhet, jag har tröttnat på att använda den inbyggda centralantennen då den ger mycket dålig mottagning, försöker nu använda en bnd dipol utan någon lycka. Finns det någon lösning på mitt problem? Hälsar ANders
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 10:50

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Hej Anders.

Är det Rundradions FM-sändningar eller den Marina VHF-radion, vilken också har FM-modulation, du avser?

Om det gäller rundradio så bör centralantenn vara mycket bättre än en bandantenn i bostaden därför att:
1. Centralantennen sitter högre och har rimligen bättre sikt mot sändarens antenn.
2. Centralantennen har en riktantenn som ger förstärkning av den önskade signalen och dämpning av många oönskade signaler.

Ditt dåliga mottagningsresultat med centralantennen kan ju bero på många olika fel. T ex att centralantennen ej är avsedd för rundradio, antennen är vriden eller skadad, antennförstärkaren trasig eller utan elmatning, distributionskablarna eller deras anslutningskontakter skadade, din anslutningssladd är trasig eller din radio skadad.

Försök lokalisera felet genom att tala med andra som är anslutna till samma centralantenn, hur fungerar deras rundradio? Om det fungerar där så försök få prova din anslutningssladd och din radio i ett fungerande uttag. Om det ej fungerar hos någon så kontakta ansvarige för centralantennen. Annars tala med en radiohandlare.